Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: betalen voor digitale content neemt toe, maar niet voor alles

Vrijdag 5 Juli 2024

Seen from Space: betalen voor digitale content neemt toe, maar niet voor alles

“Voor welke van deze diensten heeft u de afgelopen maand betaald?”. Aldus de vraag, gevolgd door een lijst van 15 min of meer voor de hand liggende suggesties voor digitale diensten, zoals verschillende soorten streaming, e-books, software en ook informatie of een abonnement op een online tijdschrift.
Het is de vraag die bijna elk kwartaal wordt gesteld in de Global Web Index (GWI) enquête bij Belgen tussen 16 en 64 jaar met internet. Als we kijken naar de netto-penetratie van de verschillende contentaanbiedingen die in de studie worden opgesomd, zijn er zeker variaties van kwartaal tot kwartaal, maar de stijgende trend is duidelijk sinds begin 2019, zowel in het noorden als in het zuiden van ons land.

Het is niet zozeer het gemiddelde aantal betalende diensten dat stijgt – dat blijft schommelen rond een gemiddelde van 3 - als het aantal gebruikers: we zaten in 2019 op een gemiddelde van ongeveer 48%, en we zitten nu - over de laatste vier beschikbare kwartalen - op meer dan 55% van de respondenten die zeggen betaalde content te gebruiken.

De populairste daarvan zijn Netflix en co, dus betalende VOD (HBO Max doet tegenwoordig ook mee) en natuurlijk Spotify voor audio. Videostreaming aan de ene kant en audiostreaming aan de andere kant domineren grotendeels de ranglijsten en lijken niet nog niet verzadigd, hoewel dat wel voorspeld werd en ondanks de prijsstijgingen die ze doorvoeren, als je weet dat videopakketten die abonnementen met korting en reclame combineren nog niet erg wijdverspreid zijn in België.

In het licht van de sterke prestaties van SVOD lijkt de ontwikkeling van pay-per-view nieuws en tijdschriftabonnementen eerder zwak, zo niet onbestaande. Wat nieuwsdiensten betreft, is het vreemd dat de vragenlijst geen melding maakt van abonnementen, die nochtans de meest voorkomende aankoopmethode zijn, ook al worden abonnementen expliciet vermeld voor online tijdschriften.

Maar het gebrek aan echte evolutie in betalend digitaal nieuws is niet kenmerkend voor de GWI: het is een trend die we ook elders vinden, met name in de recente gegevens van het Digital News Report onderzoek. Terwijl de dagen van volledig gratis online content voorbij lijken te zijn, lijkt de doorbraak van 'pay-per-view' content nog niet in zicht.

Archief / INTELLIGENCE