Fr

INTELLIGENCE

Wasserman belicht beweegredenen van Gen Z bij festivals

Woensdag 12 Februari 2025

Wasserman belicht beweegredenen van Gen Z bij festivals

Nu het festivalseizoen nadert en de eerste namen van de line-ups worden bekendgemaakt, heeft Wasserman twee one-pagers gepubliceerd die ons informeren over het gedrag en de gewoonten van Gen Z op het vlak van festivals.

Waarom Gen Z? Omdat deze generatie gek is op festivals: 90% van de Gen Z-ers bezoekt minstens een festival per jaar en de helft koopt tickets voor meer dan drie evenementen per jaar.

In tegenstelling tot vorige generaties, die festivals vooral zagen als plekken om te feesten, vinden Gen Z-ers boven alles de ervaringen en de tijd die ze doorbrengen met hun vrienden belangrijk op festivals. 89% wil het festival echt beleven, in plaats van het te volgen op de sociale media.

Bovendien gaat hun deelname verder dan puur entertainment. Ze worden begeesterd door zogenaamde “activistische” doelen, en tonen interesse in festivals waarvoor duurzaamheid, politiek en sociale verandering geen holle begrippen zijn.

Wasserman: “Merken die de muzikale ervaring verrijken, creëren een duurzame band met dit publiek. 83% van de 18-34-jarigen zegt merken op prijs te stellen die exclusieve voordelen of kortingen op evenementen bieden. 76% is eerder geneigd om te kopen bij merken die hen de kans geven om tickets voor liveconcerten te winnen.

Het bureau legt ook uit dat jongeren festivals vooral ontdekken via de sociale media: 48% via TikTok, 30% via Instagram en 24% via mond-tot-mondreclame.

Deze informatie is vergaard op basis van data van de WYSE Travel Confederation en van Eventbrite.

Archief / INTELLIGENCE