Fr

AGENCIES

Omnicom bevestigt overname van IPG: wat voor impact voor de Belgische markt?

Maandag 9 December 2024

Omnicom bevestigt overname van IPG: wat voor impact voor de Belgische markt?

MAGA! Omnicom en Interpublic hebben een definitieve overeenkomst bevestigd waarbij Omnicom Interpublic overneemt in een aandelenruiltransactie. De gefuseerde groep behoudt de naam Omnicom en wordt daarmee ’s werelds nummer, met een gecombineerde omzet van $ 25,6 miljard (versus $ 15 miljard voor WPP en $ 14 miljard voor Publicis volgens Madison and Wall), waarvan 57% wordt gegenereerd in de VS. Het totaal is goed voor een aangepaste Ebita van $ 3,9 miljard voor 100.00 werknemers.
 
De nieuwe entiteit zal geleid worden door John Wren, CEO van Omnicom. De huidige COO van de groep, Daryl Simm, zal deze functies delen met Philippe Krakowsky, de huidige CEO van IPG, die ook in de raad van bestuur zal zetelen, samen met twee andere leidinggevenden van de overgenomen groep.
 
Na afronding van de transactie zullen Omnicom-aandeelhouders 60,6% van de gecombineerde onderneming bezitten en IPG-aandeelhouders 39,4%. Volgens het persbericht wordt verwacht dat de transactie synergiën (d.w.z. kostenbesparingen) van ongeveer 750 miljoen dollar zal opleveren.
 
“Door deze strategische overname kunnen we innovatie versnellen en profiteren van de kansen die nieuwe technologieën bieden in dit tijdperk van exponentiële verandering. Dit is het perfecte moment om onze technologieën, capaciteiten, talenten en geografische impact samen te brengen om superieure, data-driven resultaten voor onze klanten te leveren”, aldus John Wren.
 
“We delen ook een fundamenteel geloof in de kracht van ideeën, versterkt door technologie en data. Door ons bij Omnicom aan te sluiten, creëren we een uniek en uitgebreid dienstenportfolio dat ons de krachtigste marketing- en verkooppartner zal maken in een steeds veranderende wereld”, voegde Philippe Krakowsky toe.
 
In eigen land zal de impact van de fusie vooral voelbaar zijn in media consultancy: met uitzondering van Weber Shandwick (en een partnerschap tussen McCann en Air), is IPG in België alleen aanwezig via Mediabrands dat in de laatste UMA-ranking op de tweede plaats stond voor … Omnicom Media Group.
 
Op basis van de cijfers voor 2023 zal de gecombineerde billing van de twee Amerikaanse spelers € 386 miljoen bedragen, wat hen een marktaandeel geeft van 31%, versus een billing van € 337 miljoen en een marktaandeel van 27% voor de huidige nummer één, GroupM.
 
Deze concentratie zou de concurrenten van de Angelsaksische mediabureaus ver achter zich laten: volgens dezelfde ranglijst hebben Publicis en Havas marktaandelen van respectievelijk 10% en 8%, terwijl Space (dat 50/50 in handen is van Publicis en GroupM) afklokt op 11%.    
 
Nu valt het nog te bezien welke potentieel conflicterende budgetten beide Amerikanen in huis hebben.

Archief / AGENCIES