Fr

AGENCIES

Omnicom-IPG: onafhankelijkheid in netwerkmodus

Zondag 12 Januari 2025

Omnicom-IPG: onafhankelijkheid in netwerkmodus

In een interview met The Drum lichtten John Wren en Philippe Krakowsky, de CEO’s van respectievelijk Omnicom en Interpublic, hun fusieplannen toe, meer bepaald tegenover hun directe en indirecte concurrenten. Ze willen ook de angst van hun medewerkers en klanten wegnemen en legden in het onderhoud de nadruk op de creatie van een “ecosysteem waar data, technologie en creativiteit samenkomen om meetbare groei te genereren”.
 
In tegenstelling tot de mega-brand issues van WPP en het gecentraliseerde model van Publicis, vertrouwen ze op wat ze ‘netwerkonafhankelijkheid’ noemen. De aanpak omvat de consolidatie van de back-end operaties - financiën, IT en HR - met behoud van ‘creatieve onafhankelijkheid’ in belangrijke markten waar hun merken een cultureel of zakelijk verschil maken. Ze vertellen er weliswaar niet bij of deze creatieve onafhankelijkheid ook mediabureaus omvat...
 
De toekomstige nummer één van de wereld is zich ervan bewust dat de regulatieprocessen tijd zullen kosten. Wren heeft het over een marathon. “Dit is een kans om goed na te denken over integratie en ons voor te bereiden, zodat we in actie kunnen komen als het zover is,” voegt Krakowsky toe. Beiden verklaren de vrees voor misbruik van hun dominante positie als ongegrond: “Kijk naar het ecosysteem. We concurreren met bedrijven als Google en Amazon, die miljarden genereren. Onze overeenkomst verstoort het evenwicht niet, maar herstelt het”, aldus de CEO van Omnicom.
 
Ze willen ook de bekommernissen van hun werknemers wegwerken: die werden ongetwijfeld aangewakkerd door de aankondiging dat er $ 750 miljoen zal worden bespaard via synergiën. In de praktijk zal het vooral gaan om kostenbesparingen bij ondersteunende functies. “Als je een klant bedient of inkomsten genereert, is je job vandaag zekerder dan voor ons akkoord aangekondigd werd. De besparingen hebben betrekking op overheadkosten, niet op klantfuncties.”
 
Wat de eventuele budgetconflicten betreft, verzekeren de twee CEO’s dat de vertrouwelijkheidsregels van kracht blijven: “We hebben al eerder concurrerende accounts beheerd en deze fusie verandert daar niets aan”, legt Krakowsky uit.
 
Ze benadrukken nog een van de drijvende krachten achter de fusie: de integratie van de Acxiom-datamogelijkheden van IPG bij Omni, het besturingssysteem van Omnicom. “Omni heeft 12 jaar ontwikkeling achter de rug. Het is een robuust platform en de integratie van de referentiedata van Acxiom maakt het nog krachtiger.” Flywheel Digital, het e-commerce platform dat Omnicom voor 835 miljoen dollar heeft overgenomen, zal ook een belangrijke rol spelen. “Niemand anders zal over zo’n complete oplossing beschikken. We creëren een ecosysteem waar data, technologie en creativiteit samenkomen om meetbare groei te genereren”, besluit Krakowsky.
 
Lees het volledige interview hier.

Archief / AGENCIES