Fr

AGENCIES

OONA en BAAS fuseren tot OONA/BAAS

Dinsdag 18 Februari 2025

OONA en BAAS fuseren tot OONA/BAAS

Benelux-agencies OONA en BAAS slaan de handen in elkaar en gaan samen verder als een enkele Benelux-organisatie met OONA als meerderheidsaandeelhouder. Doelstelling: onder de nieuwe naam OONA/BAAS en dankzij hun verenigde expertise een bureau bouwen dat groter is dan de som der delen.

Centraal in deze diensten staat hun gedeelde community-first aanpak, met een scherp oog voor creativiteit en data, dankzij de inzet van alle mogelijke touchpoints, gaande van PR, content creatie, influencer en performance marketing tot sociale media en events.  

OONA/BAAS dat in totaal zo’n 80 werknemers in Antwerpen en Amsterdam zal tellen, komt onder de leiding te staan van Werner De Smet die in 2003 samen met Birgit Hubloux OONA oprichtte. “Tijdens onze begindagen deden we als het ware aan influencer marketing in analoge tijden”, aldus de CEO. “Ondertussen heeft de markt ingrijpende veranderingen doorgemaakt. De opkomst van niche online communities en creator-driven content heeft traditionele campagnes ingehaald. Consumenten zoeken vandaag naar échte connecties en merken kunnen hier alleen succesvol op inspelen met bureaus die begrijpen hoe deze connecties ontstaan. Die expertise hebben we in huis.”

Beide bureaus en hun vier oprichters delen naar eigen zeggen dezelfde visie, een vergelijkbaar portfolio en een soortgelijke drive. “We willen merken succesvol maken door hen écht te verbinden met mensen. Onze focus op creativiteit, communities en meetbare resultaten maken ons uniek in de markt”, aldus Bas Ouweneel, samen met Mirjam van Kleef co-founder van BAAS. Hij wordt chief creative officer in de nieuwe groep, waarmee OONA/BAAS meteen duidelijk maakt dat het meer wil inzetten op creativiteit. Daartoe gaat het trouwens ook samenwerken met Jonas Marysse die kan bogen op een rijke ervaring bij bureaus als Publicis, Mutant, Lucy en Air. “We gaan op zoek naar het beste creatief talent om ons bureau te versterken”, aldus de ondernemer die nog wijst op de onafhankelijkheid en wendbaarheid van zijn structuur.

De fusie brengt niet alleen inhoudelijke, maar ook geografische voordelen en dus praktische synergiën met zich mee. “OONA heeft een sterke basis in België, maar startte in 2010 ook in Nederland. Daar bleef nog veel potentieel onbenut”, aldus Werner De Smet. “BAAS was weliswaar al actief in België, maar is vooral stevig geworteld in Nederland. Samen vormen we aldus een bureau dat zowel lokaal relevant als internationaal ambitieus is.”

De nieuwe structuur verwezenlijkt een gezamenlijke omzet van 20 Mio. € en 2 Mio. € EBITDA; het portfolio omvat merken zoals Airbnb, Auping, BACARDÍ, Gucci, IKEA, Kruidvat, Levi’s®, MARTINI, Nespresso, New Balance, PepsiCo, Playstation, Polestar, Rémy Cointreau, Samsung en Zalando. “Maar dat is nog maar een begin”, aldus Werner De Smet. “We willen het sterkste communications agency in de Benelux worden.”

Foto ©Kyky Kong Kong - Werner De Smet, Birgit Hubloux, Mirjam van Kleef en Bas Ouweneel.

Archief / AGENCIES