Fr

AGENCIES

Kunnen principal-based media buying en Musk de deal tussen Omnicom en IPG doen mislukken?

Zondag 16 Maart 2025

Kunnen principal-based media buying en Musk de deal tussen Omnicom en IPG doen mislukken?

Hoewel Omnicom en IPG er nog steeds van uitgaan dat ze hun geplande fusie tijdens de tweede helft van het jaar kunnen afronden, versterkt de Federal Trade Commission (de Amerikaanse overheidsinstantie die moet waken over de naleving van antitrustwetten) haar onderzoek naar de plannen.
 
Hoewel beide groepen het verzoek van de FTC om aanvullende informatie (Second Request) beschouwen als een gebruikelijke etappe in de procedure, kan deze stap de goedkeuring van de deal met enkele maanden vertragen, of zelfs leiden tot een juridische procedure om de voorgenomen fusie te blokkeren.
 
Volgens meerdere bronnen, waaronder Ad Age en Adweek, betreft het officiële verzoek vooral vragen over de mediabuying. Enerzijds lijken FTC-advocaten zich specifiek te interesseren voor principal-based buying (waarbij mediabureaus advertentieruimte aankopen om die vervolgens door te verkopen aan klanten) en de incentives die mediabedrijven aan bureaus geven. Anderzijds willen de juristen onderzoeken hoe de fusie de mediasector zelf zou kunnen beïnvloeden.
 
Principal-based buying - door Nick Manning (medeoprichter van Manning Gottlieb) gedefinieerd als “makelarij met een ander etiket” - is ondertussen een heet hangijzer in de Verenigde Staten. Voor wie het niet zou weten, deze praktijk stelt mediabureaus in staat in bulk advertentieruimte aan te kopen en die dan met winst door te verkopen aan hun klanten. Het model wordt naar verluidt steeds gangbaarder: “Holdings gebruiken almaar vaker principal-based buying om hun marges op te krikken, maar het gebrek aan transparantie bij deze praktijk druist in tegen de principes van de sector”, aldus Manning enkele maanden geleden.
 
Als het klopt dat principal-based mediabuying inderdaad centraal staat in het FTC-onderzoek, kan de complexiteit ervan de procedure om de deal af te ronden met enkele maanden kan verlengen, aldus Ad Age in een citaat van een van de antitrust advocaten. Zodra de FTC alle gevraagde informatie heeft ontvangen, beschikt de instantie over 30 dagen om de fusie goed te keuren … of om een juridische procedure te starten met de bedoeling de plannen te blokkeren.
 
Maar er is meer. Een andere potentiële bedreiging voor Omnicom en IPG komt van Elon Musk. Onlangs meldde The Wall Street Journal dat de eigenaar van X druk zou uitoefenen op IPG en ermee dreigde steun te zoeken bij Trump om de deal met Omnicom te blokkeren, tenzij Mediabrands meer zou investeren in zijn platform.
 
Afgelopen week uitten Elizabeth Warren en verschillende andere Democratische senatoren hun bezorgdheid over deze nieuwe chantage door Musk die daarmee niet aan ’n proefstuk is (denk maar aan het WFA/GARM-dossier). Ze brachten hun zorgen onder de aandacht van de Amerikaanse procureur-generaal Pam Bondi en FTC-voorzitter Andrew Ferguson.

Ferguson reageerde droog … op X: “De FTC onder Trump en Vance zal zich niet laten beïnvloeden of intimideren door Warren en haar Democratische bondgenoten. We blijven vastberaden in onze strijd tegen concurrentiebeperkend gedrag en in de bescherming van Amerikaanse werknemers en consumenten. We zullen de wet toepassen zonder angst of voorkeur.” Dat weten we dan ook weer.

Archief / AGENCIES