Fr

MEDIA

Mediafin neemt marktonderzoeksbureau Profacts over

Donderdag 19 December 2024

Mediafin neemt marktonderzoeksbureau Profacts over

Mediafin, de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo, neemt het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Profacts over. De integratie van Profacts past binnen de ambitie van Mediafin om zowel het lezerspubliek als de adverteerders nog beter van dienst te zijn, onder andere via de diversificatie van zijn activiteiten. Met de overname van Profacts kan het zijn dienstverlening voor abonnees en adverteerders verder versterken.

“We zien op internationaal vlak tal van voorbeelden – onder meer bij The Economist, Handelsblatt en The Financial Times - van de krachtige synergieën tussen mediagroepen en onderzoeksbureaus. We geloven dat dit ook hier in eigen land kan. We bundelen onze krachten zodat we beiden onze services voor lezers, adverteerders en klanten kunnen opschalen”, aldus Peter Quaghebeur, CEO Mediafin.

Het Gentse instituut Profacts werd opgericht in 2006 en voert marktonderzoek met academische wetenschappelijke kennis voor een breed scala aan bedrijven, organisaties en overheden. Het bureau dat 50 medewerkers telt, is actief op zowel de Belgische als de internationale markt.
“Wij kunnen dankzij deze overname onze knowhow, onderzoeksmethoden, data-analyse en aanbevelingen voor klanten en sectoren combineren met de interessante inzichten die Mediafin heeft over de lezers- en de adverteerdersmarkt. Dat lijkt ons een fantastische opportuniteit om daarmee aan de slag te gaan",  aldus Carine Vaeremans, sinds 2017 CEO van Profacts. 
Het zal naar verluidt een onafhankelijke koers blijven varen en zal autonoom zijn bedrijfsstrategie kunnen uitstippelen. Het kantoor blijft in Gent en er komt een hub op de site van Tour & Taxis in Brussel, de thuisbasis van Mediafin. Financiële details worden niet bekendgemaakt. 

Archief / MEDIA