Fr

MEDIA

Knack en Libelle willen ons meer doen lezen

Woensdag 18 September 2024

Knack en Libelle willen ons meer doen lezen

Time to Read’. Zo heet de nieuwe campagne gelanceerd door Knack (en Le Vif aan Franstalige zijde) en Libelle. De magazines van Roularta Media Group organiseren dit najaar aldus verschillende initiatieven om de Belg weer aan het lezen te krijgen.
 
Uit een Kantar-studie voor de groep blijkt immers dat 62% van de Belgen meer zou willen lezen, maar dat deze leesdrang vaak gekortwiekt wordt door tijdsgebrek en de constante afleiding van schermen. Dezelfde studie toont aan dat een op zeven Belgen nooit leest, maar dat 25% zegt drie tot zeven keer per week te lezen. 20% van de Franstaligen beweert zelfs elke dag te lezen, tegenover 10% in Vlaanderen. Nog een verschil tussen het noorden en het zuiden van het land? 52,4% van de Franstaligen zegt te zijn opgegroeid in een huis vol boeken, tegenover slechts 42,7% van de Vlamingen. Terwijl drie op de tien lezers denken dat ze minder lezen dan vijf jaar geleden, zegt een kwart dat ze meer lezen. 38,1% van de jongeren beweert zelfs meer te lezen dan hun ouders.  
 
Uiteraard gaat het ook over AI: 45,5% van de Belgen zou niet overwegen om een boek te lezen dat geschreven is door AI, maar 9,2% (vooral jongeren en hoger opgeleide respondenten) zou toch wel geneigd zijn om door AI bedachte verhalen te lezen.
 
Om daar iets aan te doen bedachten Knack, Weekend Knack en Knack Focus de ‘Time to Read’ challenge. Met de steun van schermgezicht Linde Merckpoel daagt die de lezers uit om elke maand een boek te lezen.
 
Aan de hand van een interactieve test nodigen Knack en Le Vif hun lezers uit om eerst uit te rekenen hoeveel boeken ze zouden kunnen lezen als e hun schermtijd zouden omzetten in leestijd. Al naargelang de resultaten ontvangen de deelnemers aan de test aangepaste tips om hun schermtijd te vervangen door leestijd.
 
Libelle versterkt de Knack-campagne door boeken in Libelle-cadeauverpakking te verspreiden over meer dan 100 boekenruilkastjes in gans Vlaanderen. First come, first served: de boeken zijn gratis mee te nemen door de eerlijke vinder. Libelle herhaalt tevens de warme oproep om lid te worden van de Libelle Leesclub, een groep waarin lezeressen tips en recensies delen.
 
De actie wordt ondersteund door een campagne van Mutant in print, op tv en radio.

Archief / MEDIA