Fr

MEDIA

Streamz: helft meer kijksessies en groene cijfers in het verschiet

Woensdag 22 Januari 2025

Streamz: helft meer kijksessies en groene cijfers in het verschiet

Streamz dat dit jaar zijn vijfde verjaardag viert, presenteerde net als zijn broadcastende aandeelhouders enkele wekend geleden deden een terugblik op het afgelopen jaar én zijn nieuwe programma’s voor 2025.

De precieze abonnementscijfers van het Vlaamse streamingplatform dat opgericht werd door DPG Media en Telenet, zijn nog steeds een goed bewaard staatsgeheim, maar CEO Bart De Groote deelde wel een aantal andere parameters. Zo nam het aantal kijksessies (dus het aantal unieke profielen per aflevering per dag) in 2024 toe met 52% tegenover 2023, nadat het dat jaar ook al steeg met 47%. De stijging zou naar verluidt te danken zijn aan zowel een toename van het aantal abonnees als aan meer kijksessies per abonnee. In totaal leverde dat gemiddeld 3,5 miljoen kijksessies per week op in 2024.

Ook de reclame-inkomsten – te danken aan het goedkopere Streamz Basic-aanbod dat bestaat sinds 2023 met reclame dat het afgelopen jaar zijn aantal abonnees verdubbelde – gingen in totaal x 7 tegenover 2023. De gemiddelde maandelijkse inkomsten in 2024 - het eerste volledige jaar voor de formule met reclame - bleken drie keer zo hoog als in 2023.

Die positieve resultaten zijn vooral te wijten aan de populariteit van Vlaamse content die alle plaatsen in de Top tien van meest bekeken programma’s monopoliseert, met de fictiereeks Nonkels als absolute nummer 1. Fictie is en blijft de populairste categorie, goed voor 64% van de sessies: series, maar ook (Vlaamse) films blijken populair.

“Vandaag gaat liefst 80% van de totale kijktijd op Streamz naar lokaal gemaakte producties”, aldus Bart De Groote, CEO van Streamz. “Onze kijkers waarderen de unieke verhalen en herkenbare thema’s, gecombineerd met de hoge kwaliteit van Vlaamse series en films. Dit succes is het resultaat van een sterke samenwerking tussen het uitzonderlijke talent in de Vlaamse productiesector en onze visie om content te bieden die echt resoneert bij ons publiek.”

De CEO kwam met nog een opmerkelijk cijfer: naar het voorbeeld van lineaire televisie slaagt Streamz er vaak in de releases op zijn platform te transformeren tot collectieve kijkervaringen: zo wordt 50% van de gereleaste titels worden binnen de eerste week bekeken.

Nog even preciseren dat de populariteit van de lokale titels niet belet dat Streamz-abonnees ook naar internationale content kijken (twee derde, om precies te zijn)., waarbij het vertrek van HBO geen al te zware impact lijkt te hebben.

Om verder te gaan op de ingeslagen weg lanceert Streamz in 2025 onder andere twaalf nieuwe lokale fictiereeksen en een aantal andere formats. Daarbij blijven samenwerkingen met de andere Vlaamse zenders essentieel. En om een steentje bij te dragen aan al die nieuwe producties organiseert het platform ook in 2025 een editie van de in 2023 opgestarte Streamz Academy die feestelijk van start gaat op Filmfestival Oostende.

Archief / MEDIA