Fr

MEDIA

Coryfeeën luiden de noodklok, door Peter Van Wijnaerde (Springbok)

Zondag 2 Maart 2025

Coryfeeën luiden de noodklok, door Peter Van Wijnaerde (Springbok)

En wij luisteren als Marc Fauconier (BE) en Joop van den Ende (NL) willen dat we wakker worden. De Europese mediasector moet zich wapenen tegen de dominantie van Big Tech. De persvrijheid staat op het spel. Joop pleit gek genoeg voor grotere mediaconglomeraten en meer geld van zijne majesteit, tegen China en Rusland.

Marc, socialer, realistischer en Belgischer, stelt onder meer een Europees videoplatform voor. Hij is meer mee met zijn tijd dan onze noorderbuur, maar video is slechts een deel van het probleem. Om zoals hij voorstelt ook YouTubers erin te trekken, moet het hele verdienmodel van de 'gevestigde' media overhoop gegooid worden.

Ze hebben allebei gelijk als ze wijzen naar de gutsende geldstroom die naar Amerika vloeit. Joop stelt dat tot 80% van de digitale budgetten naar Amerika spoelt. Geld dat hier in de media zou kunnen blijven, verdwijnt in de zakken van Meta en Google. Dat is geen noodlot, maar een bewuste keuze. Hoe ongemakkelijk het ook klinkt, techreuzen zijn via vele kleine makers sterk verankerd, maar erger is dat adverteerders en agencies deze techreuzen blindelings volgen. Er zijn volwaardige alternatieven. Marc, onze sector slaapt.

Mediabedrijven hebben veel werk.

De Europese mediasector moet verder kijken dan defensieve strategieën. Die moeten concreet hun hele model in vraag durven stellen.

Stop het broadcast denken. Daar start het. Mediabedrijven moeten lokale contentmakers niet negeren, maar omarmen. YouTube en TikTok tonen hoe een open ecosysteem werkt. Vlaamse spelers kunnen de drempel verlagen. Niet alleen de Average Bobjes oppikken, maar platformen creëren die het aantrekkelijk maken om aan zelfexpressie te doen voor iedereen. Daarin zit de lokale verankering. Daarin zit de relevantie voor de merken. 

Maar praktisch gezien, dit kan nu al.

Neem marketeers bij hun nekvel en leer ze lokaal shoppen. 

Mediabedrijven moeten commerciëler denken, adverteerders beter opleiden en erkennen dat de markt van de advertentiekoper in de laatste 20 jaar drastisch veranderd is. Luister, het is niet alleen Big Tech hé, ook de content creator heeft zijn eigen weg gevonden naar deze nieuwe adverteerder. 

Agency, het start in je eigen team, hoeveel gaat er bij jullie naar Google en Meta? Mediahuizen hebben fors geïnvesteerd. Ze kunnen zowat elk format aanbieden waar een reclamemaker van kan dromen, maar... je kent ze niet altijd, pakt uw telefoon en bel eens naar DPG ofzo. Toe. 

De wake-up call is gehoord. Mag dit dan het begin van het einde zijn van de passieve houding? Wie lokaal media en reclame wil versterken, kan dus nu al handelen.

Archief / MEDIA