Fr

MEDIA

Aantal bioscoopgangers daalt met 15% bij Kinepolis

Donderdag 22 Augustus 2024

Aantal bioscoopgangers daalt met 15% bij Kinepolis

De Kinepolis-groep publiceerde zijn cijfers voor het eerste semester. De omzet, EBITDA, EBITDAL en winst daalden in het eerste semester van 2024 wereldwijd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat was het gevolg van de bezoekersdaling waarmee de groep geconfronteerd werd. Die bedroeg wereldwijd 17% (goed voor nog net geen 14 miljoen bezoekers). Voor België bedroeg de daling 15,4%, goed voor 2,43 miljoen bezoekers.

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group: “De Hollywood-staking heeft het herstel van het Hollywood-aanbod verder vertraagd, waarbij we vaststellen dat de impact hiervan vooral voelbaar was in de periode tot en met mei.”
 
Gevolg: de globale omzet daalde met 14,9% tot 242,8 miljoen euro (waarvan 26% gehaald wordt in België, de grootste markt van de groep voor Canada). De omzet per bezoeker daarentegen steeg opnieuw licht, doordat “Kinepolis blijft investeren in innovatie en premium filmervaringen die leiden tot een hogere klantentevredenheid en omzetgroei per bezoeker.” De ebitda klokt af op 54,4 miljoen euro tegenover 82 miljoen tijdens dezelfde periode een jaar eerder (met een netto winst van nog 0,1 miljoen euro, versus 20,8 miljoen in 2023).
 
De B2B-inkomsten daalden dan weer met 8%, voornamelijk als gevolg van een daling van de inkomsten uit evenementen (-10,5%), wat gedeeltelijk gecompenseerd werd door een lichte stijging van de reclame-inkomsten. Op globaal niveau dan toch (+1,2%), want in België namen die af van 4 naar 2,5 miljoen.
 
Kinepolis zag het tij weliswaar keren aan het begin van de zomer, vooral dankzij het succes van twee Disney-kaskrakers – ‘Vice-Versa 2’ en ‘Deadpool & Wolverine’, in afwachting van nieuwe herfstkaskrakers.

Archief / MEDIA