Fr

MEDIA

Duitse groep Bauer neemt Clear Channel Europe-North over

Donderdag 9 Januari 2025

Duitse groep Bauer neemt Clear Channel Europe-North over

Via zijn dochteronderneming Bauer Radio Limited heeft het Duitse familiebedrijf Bauer Media Group een overeenkomst getekend met Clear Channel Outdoor Holdings voor de overname van de resterende Europese activiteiten van het Amerikaanse affichagebedrijf, met inbegrip van Clear Channel Belgium.

De verwachte aankoopprijs voor deze transactie in contanten bedraagt $ 625 miljoen, wat neerkomt op ongeveer 6,5 keer het resultaat van een jaar voor het segment Europa-Noord (september 2023-september 2024). De transactie zal naar verwachting in 2025 worden afgerond, afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende instanties.

Naast België omvat Clear Channel Europe-North 11 markten: het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Estland, Finland, Ierland, Letland, Nederland, Noorwegen, Polen en Zweden. CCO Holdings had Zwitserland al verkocht aan de lokale uitgever TX Group en diens dochteronderneming Goldbach, Frankrijk aan investeringsfonds Equinox Industries en Italië aan JCDecaux. JCDecaux zou ook Spanje overnemen, maar de deal werd niet goedgekeurd door de regering van Pedro Sanchez.

Jan De Moor, general manager van Clear Channel Belgium, is blij met de deal: “Ten eerste omdat het gaat om een mediaspeler (die niet aanwezig is in België, nvdr), die dus de sector kent en zich bewust is van het ontwikkelingspotentieel van de OOH-markt. Ten tweede omdat het om een overname gaat en niet om een fusie. De Europese structuur en het management blijven dus behouden. Zoals Yvonne Bauer, voorzitter van de raad van bestuur van Bauer Media, aangaf, “zullen we hen in staat stellen hun kernmedia-activiteiten te versterken, hun aanbod te verbreden en hun positie als belangrijke speler in de zeer concurrerende mediasector te consolideren”.

Bauer Media Group is gevestigd in Hamburg en was tot nu toe niet actief op het gebied van OOH. De groep is voornamelijk actief in de uitgave van tijdschriften (met ongeveer 400 titels) en radio (tweede grootste operator in het Verenigd Koninkrijk en nummer één in Polen, in het bijzonder). Hij is aanwezig in 14 landen met in totaal meer dan 15.000 werknemers. De jaarlijkse omzet bedraagt meer dan 2,3 miljard euro.

Archief / MEDIA