Fr

MEDIA

Vlaams televisievoorjaar: nieuwe seizoenen, nieuwe formats en nieuwe gezichten

Maandag 16 December 2024

Vlaams televisievoorjaar: nieuwe seizoenen, nieuwe formats en nieuwe gezichten

Net voor de kerstperiode presenteerden de drie grootste Vlaamse mediagroepen hun plannen voor het komende voorjaar.

Wat ze allemaal delen, is de aandacht voor een gevarieerd lineair aanbod in de lijn met hun identiteit, de inzet op hun digitale platformen, met onder andere specifieke formats bedoeld om vooral jongere doelgroepen te bereiken, en een uitgebalanceerde windowing strategie die de talkability van de programma’s moet optimaliseren of benutten, maar ook inspelen op de bingebehoefte van de hedendaagse kijkers. 
Bij Play presenteren ze deze lente zeven nieuwe titels. Rode draad: Play is en blijft, naar eigen zeggen, “het huis van durvers en creatieve grensverleggers, van makers en bekende gezichten die elkaar ontmoeten, een gat zien en durven te springen”. Live en digitaal, voor de keuzekijker.

Dat toont het met programma’s als ‘Zonder Sterren’, ‘Masters of Madness’ en ‘Real Housewives of Antwerp’. Opmerkelijk wordt het debuut van Tine Embrechts als geregelde presentator van ‘De Tafel’.
Bij VTM stellen ze zich tot doel al dan niet bekend “talent te laten schitteren en boven zichzelf te laten uitstijgen”.

Dat doen ze met een aantal nieuwe zelfbedachte formats zoals de prestigieuze shiny floor talentenjacht ‘Lift You Up’, maar ook via aangekochte en lokaal aangepaste programma’s als ‘Kung Fu Helden’. Ook veel plaats is er voor sterke verhalen en onverbloemde emoties, met formats als ‘Marktkramers’, maar ook dagelijkse fictie met ‘Life Happens’ op VTM GO.
De VRT wil zijn kijkers dan weer een ruime blik op de wereld geven met sterke verhalen voor iedereen, altijd en overal.

Dat doet de openbare omroep niet alleen via nieuwigheden als Gloria Mundi en WinWin op VRT 1 of de beste documentaires op Canvas. Ook KetNet dat voortaan ook beschikbaar is via VRT Max komt vanaf 8 januari met een gloednieuw en naar verluidt zeer geslaagd verhaal van #LikeMe en de dagelijkse liveshow Hallo Kroket.

Archief / MEDIA