Fr

MEDIA

Waarom Google (deels) de zoekresultaten van Europese uitgevers blokkeert

Vrijdag 15 November 2024

Waarom Google (deels) de zoekresultaten van Europese uitgevers blokkeert

In een blogpost heeft Google aangekondigd dat het een beperkte test begint waarbij de zoekmotor geen zoekresultaten van in de EU gevestigde nieuwsuitgevers zal weergeven in Google News, Search en Discover. De test zal betrekking hebben op 1% van de gebruikers in België, Kroatië, Denemarken, Griekenland, Italië, Nederland, Polen en Spanje.
 
Officieel is de bedoeling om aldus in te spelen op de vraag van regelgevers en uitgevers naar aanvullende gegevens over de impact van nieuws in Search: “We zijn van plan deze test te gebruiken om te evalueren wat voor impact de resultaten van EU-nieuwsuitgevers hebben op de zoekervaring van onze gebruikers en op het verkeer naar uitgevers”, aldus Sulina Connal, Managing Director, News & Publishing Partnerships bij Google.
 
Maar zoals L'Echo opmerkt, is het moeilijk om deze stap niet te zien als een waarschuwing voor diezelfde uitgevers en Europese regelgevers: “Dit experiment zou in feite de voorbode kunnen zijn van een verandering in de strategie van Google met betrekking tot de verwijzing naar nieuwscontent. De concrete cijfers zouden er namelijk toe kunnen leiden dat Google het bij gebrek aan een significante impact gewoon zonder doet, net als Facebook. Enkele jaren geleden schafte dat sociale netwerk zijn Nieuws-tabblad af, na afweging van het belang van de gebruiker tegen de vergoedingen die het aan uitgevers zou moeten betalen om hun inhoud te mogen gebruiken.”
 
Google weerlegt deze redenering: “We voorzien uitgevers al lange tijd van gedetailleerde gegevens over hoe hun content presteert op onze platforms, inclusief tools om trafficpatronen te begrijpen. We hopen dat deze test nog meer nuttige en objectieve gegevens zal opleveren.”
 
Google benadrukt nog zijn langdurige partnerschap met de nieuwsindustrie en zegt dat het zal blijven voldoen aan zijn verplichtingen onder de Europese wet op auteursrecht. De groep verwijst echter ook naar een studie van PWC waaruit blijkt dat de gemiddelde waarde van een klik voor een Europese uitgever tussen €0,07 en €0,09 ligt... wat misschien suggereert dat de overeenkomsten betreffende het auteursrecht en de Extend News Previews die bereikt werden met meer dan 4.000 titels in 20 landen onder de Auteursrechtrichtlijnmisschien niet meer zo rendabel zijn.
 
Aanvankelijk zou de test ook Frankrijk betreffen. Na een kort geding door het Syndicat des éditeurs de magazine heeft de handelsrechtbank Google bevolen de test niet uit te voeren, op straffe van een dwangsom van 900.000 euro per dag.

Archief / MEDIA