Fr

MEDIA

Media wake-up call, door Marc Fauconnier

Zondag 23 Februari 2025

Media wake-up call, door Marc Fauconnier

Bij geopolitieke aardverschuivingen denken we niet meteen aan media en reclame. Afgelopen week werd pijnlijk duidelijk dat Washington ons humanistisch wereldbeeld met veel misprijzen verkettert en de broederband met het oude continent doorknipt.

Als we stoppen met staren als konijnen naar de Amerikaanse lichtbak moeten we ons de vraag stellen: hoe geven we dit continent zijn zelfvertrouwen terug zonder ons moreel kompas overboord te gooien? Ieder op zijn terrein (wetenschap, politiek, industrie etc). Schoenmaker blijf bij uw leest, laten we het even over reclame en media hebben.

Media en lokale content groeien en bloeien dankzij reclame-inkomsten. Maar grofweg 60% van de digitale mediabestedingen in Europa verdwijnt in Amerikaanse zakken (GAFAM weet u wel). Dat is dan nog buiten het Chinese Tik-Tok gerekend. Omgerekend naar het totale medialandschap wordt 1 Euro op 3 niet geïnvesteerd in Europese productie.

Maar misschien is de Atlantische breuk die we nu meemaken net het momentum om dat investeringspatroon te doorbreken. Zonder extra regulering, zonder importtarieven. Maar met een flinke dosis naïviteit die elke transformatie nodig heeft.

Twee kansen om het tij te keren:

1. Europees videoplatform
Europese mediabedrijven moeten de krachten bundelen en investeren in een eigen video-platform. Niet alleen voor hun eigen content, maar ook - en vooral als thuisbasis voor influencers. En als mediabedrijven hier samen reclame voor maken. Pakweg Average Rob zal met plezier YouTube ruilen -of tenminste delen- voor een Europees platform en wie weet volgen de fans en adverteerders dan ook.

2. Sterke merken
Onze merken verpieteren op de Amerikaanse tech-platformen. Het digitaal reclamegeweld leidt zelden tot duurzame connecties met klanten. Als adverteerders weer investeren in merkbouw met creative agencies, komt het geld vanzelf terug bij de lokale media. Follow the money. 

Beide oplossingen kosten geld, veel geld. Een Europees videoplatform heeft servercapaciteit en bandbreedte nodig. Creatief bouwen aan merken vergt een financiële inspanning op korte termijn maar een grote return op lange termijn.

Maar als we nu niet samen springen blijven we overgeleverd aan Amerikaanse tech-bedrijven, lees de schoothondjes van Trump.

Archief / MEDIA