Fr

MEDIA

GoedGezien: Vlaamse omroepen lanceren audiovisuele content classificatiesysteem

Maandag 16 September 2024

GoedGezien: Vlaamse omroepen lanceren audiovisuele content classificatiesysteem

In overleg met de Vlaamse omroepen, dienstenverdelers en verschillende experten, implementeert Vlaams minister van Media Benjamin Dalle samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media een uniform classificatiesysteem voor audiovisuele media, genaamd GoedGezien. De lancering kadert in de verplichting die voortvloeit uit de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten en verplicht de Vlaamse omroepen om kijkers vanaf 30 september 2024 zijn Vlaamse omroepen verplicht om kijkers te waarschuwen voor mogelijks schadelijke inhoud.
 
“In een wereld waar iedereen eenvoudig toegang heeft tot een overvloed aan content, hebben wij de verantwoordelijkheid om jongeren te beschermen tegen inhoud die nefast kan zijn voor hun ontwikkeling. GoedGezien biedt een antwoord op die nood en zal onder andere ouders en voogden helpen weloverwogen beslissingen te nemen die de ontwikkeling van onze kinderen ten goede komen”, aldus minister van media, Benjamin Dalle.
 
GoedGezien is een aanbeveling voor onder andere jongeren, ouders en voogden. Zij zullen zich kunnen informeren over de richtinggevende leeftijdsgrens en potentieel schadelijke inhoud. De pictogrammen verschijnen bij de start van tv-programma’s en na elke onderbreking enkele seconden in beeld. In de catalogi van dienstenverdelers en video-on-demand-platformen zoals Streamz, moeten alle symbolen die van toepassing zijn op de programmapagina zichtbaar zijn. De omroepen zijn verantwoordelijk voor de classificatie van hun tv-programma’s en het correct informeren van kijkers. Kijkers kunnen via de publiekswebsite opzoeken welke classificatie een programma heeft gekregen.
 
Nog even preciseren dat de pictogrammen enkel informeren over potentieel schadelijke inhoud en zich dus niet uitspreken over de geschiktheid van een programma voor deze of gene doelgroepDe Vlaamse Regulator voor de Media ziet toe op de correcte naleving ervan. Na het eerste volledige jaar zal een commissie een evaluatie uitvoeren.
 
De communicatiecampagne van GoedGezien is het werk van The Oval Office. Ze bevat onder andere twee tv-spots die vanaf 16 september op alle Vlaamse zenders te zien zijn. Ze werden geregisseerd door acteur en regisseur Jeroen Perceval die hiermee zijn reclamedebuut maakt (in een productie van De Machine). Er hoort ook een SoMe-luik bij; dat wordt beheerd door Mindshare.

Archief / MEDIA