Fr

MEDIA

DPG stopt met app-advertentieverkoop via open markt in Nederland

Woensdag 23 Oktober 2024

DPG stopt met app-advertentieverkoop via open markt in Nederland

In het kader van zijn ‘trusted web’ ambities stopt DPG Media op 1 november in Nederland met de verkoop van reclameruimte in zijn nieuws- en magazineapps via de open markt. Belangstellende adverteerders moeten vanaf dan hun ruimte aankopen via directe aankoop, rechtstreekse deals of het eigen Ad Manager-platform van de groep. “De strategische wijziging moet voordelen opleveren voor adverteerders, nieuwslezers en DPG zelf”, aldus chief digital officer Stefan Havik in AdFormatie.

En het maakt DPG Media minder afhankelijk van de wereldwijde digitale platformen als Google. “Stap voor stap hebben we onze afhankelijkheid van Big Tech afgebouwd. We zetten veel meer in op onze eigen verkoopkanalen en investeren in onze eigen producten, zoals seamless advertising en (selfservice)platforms als Datalab en Ad Manager, waarmee we de beste campagneresultaten leveren. Ook voorkomen we datalekken én wordt de gebruikerservaring in onze apps verbeterd, omdat de advertentieformaten veel beter bij de omgeving van de apps passen en onze apps bovendien sneller zullen laden”, aldus Havik bij onze Nederlandse collega’s. Bovendien blijft er geen geld hangen bij allerlei tussenpersonen en is de privacy van de gebruiker gewaarborgd.

De beslissing betreft enkel de Nederlandse markt en zal niet meteen op de Belgische markt worden uitgerold, omdat het aandeel van het open web in België nog te groot is, bevestigde DPG ons.
 

Archief / MEDIA