Fr

MEDIA

Coralie Vrancken: "Ik sta helemaal achter de waarden van Le Soir"

Zondag 6 Oktober 2024

Coralie Vrancken:

Begin juli nam Coralie Vrancken de fakkel als CEO van Le Soir over van Olivier De Raeymaeker, die zelf werd benoemd tot managing director van Rossel La Voix, de overkoepelende structuur voor alle activiteiten van Rossel in Frankrijk.
 
Coralie Vrancken begon in 2016 bij Rossel (bij Le Soir, als digital manager) na een carrière bij bureaus als Base Design en TBWA. Daarvoor werkte ze voor de regie Rossel Advertising als director revenue management & digital AdOps.
 
Doelstelling van al wie vandaag een krant managet, is om de content “vloeibaar” te maken, het bereik dat alomtegenwoordig is aan te spreken en de commercialisering ervan te optimaliseren. Belangrijk daarbij zijn zowel B2C (lezers) als B2B (adverteerders), redactie als reclame, print als digitaal. Met passie. Coralie Vrancken kan dat allemaal.
 
Hoe zou je de eerste 100 dagen in je nieuwe job samenvatten?
 
Zover is het nog niet, maar ik kan nu al zeggen dat het een diverse en boeiende functie is. Het aansturen van de merkstrategie en de producten, het beheren van de P&L met inkomsten uit de lezers- en reclamemarkt, … Het product bestaat hier uit kwaliteitsnieuws en een sterk redactioneel project. En in een moeilijk economisch klimaat moeten we ervoor zorgen dat onze investeringen winstgevend zijn. Ik jongleer voortdurend met B2C en B2B.
 
Je eerste ervaringen zijn dus positief?
 
Ja, wat ik al wist en wat is bevestigd, is dat er nog steeds een solide groeipotentieel is. Ook nieuw voor mij en zeer boeiend, is de manier waarop we het complementaire karakter van de verschillende entiteiten in de Soir-divisie beheren: Le Soir, Soir mag, Cinenews, Out.be, Geeko en Références, samen met Sud Info.
 
Le Soir bestaat al sinds 1887 en is dus honderd jaar oud sinds mijn geboortejaar! Het is een eer om mijn huidige functie te bekleden. Ik sta volledig achter de waarden van deze titel.
 
Heb je een rol in het redactionele product?
 
In de ervaring en aan de buitenkant wel, maar de redactie is onafhankelijk, dat is een basisprincipe. Wel praten we over onderwerpen als talentontwikkeling, het algemene redactionele project, de aspecten die aandacht verdienen en natuurlijk de productervaring en formats.
 
We moeten vraag en aanbod op elkaar afstemmen, met andere woorden, de vragen van onze lezers beantwoorden en tegelijkertijd een diverse waaier van visies presenteren, zodat we onze lezers blijven verrassen. Een krant als de onze heeft ook een voorschrijvende rol, dat is een van de eigenschappen van kwaliteitsjournalistiek. Die actieve rol kun je bijvoorbeeld opnemen als het gaat om cultuur. Onthullen wat er bestaat en daar commentaar bij geven. Opkomend talent in de kijker zetten.
 
Dat heeft weinig gemeen met de Gafam en hun algoritmen.
 
Ja, we bieden journalistieke nauwgezetheid en talent. Dat verleent ons legitimiteit en dat zie ik al bij de rekrutering. Le Soir en Rossel staan voor nabijheid in de breedste zin van het woord, echte onafhankelijkheid, maar ook voor onderzoek en controle van de inhoud. Dit alles kost tijd, maar aangezien we elke dag verschijnen en een ‘always on’ medium zijn, moeten we toch snel zijn.
 
Wat is de oplossing voor dit dilemma?
 
Wat wij 50/50 noemen: een evenwichtige mix van anticiperen en reageren.
 
Wat de economische kant betreft, is je rol je gezien je achtergrond op het lijf geschreven.
 
Ik denk het wel. Ik werk nu bijna tien jaar bij het bedrijf, onder andere als verantwoordelijke voor de optimalisatie van digitale inkomsten, met een lange carrière aan digitale zijde. Ik heb ook ervaring aan bureau- en regiezijde, dus ik ken de commerciële kant. Ik zie een enorm groeipotentieel in zowel de adverteerders- als de lezersmarkt. Ik geloof heilig in het redactionele project en in de noodzaak om een onafhankelijke kwaliteitspers te garanderen en te ontwikkelen.
 
Vanuit pragmatisch oogpunt begrijp ik de technologische en technische uitdagingen. We zijn 'digital first' geworden, ook al erkent de markt dat nog niet helemaal, en het is aan mij om dat kenbaar te maken. Zo haalden we alleen al voor de Spelen in Parijs 6,5 miljoen pageviews. We zijn multichannel geworden en hebben een heel sterk merk.
 
Wat wordt jullie strategie?
 
Ze omvat drie pijlers: beter communiceren over wat we doen, het publiek betrekken en innoveren. We hebben ook vormen van diversificatie, maar die zijn mechanisch beperkt, zoals partnerschappen, evenementen en publishing.
 
Hoe evolueert het aantal betalende lezers?
 
Het is een ecosysteem dat print en online toegang mengt. De papieren losse verkoop is dit jaar stabiel. De papieren abonnementen dalen, maar in hun geheel groeien ze onder impuls van digital. Ik volg dit onderwerp al heel lang en ik kan zeggen dat Le Soir zijn digitale overgang tot een succes heeft gemaakt. Het bereik is er: vandaag loggen er gemiddeld al 87.000 mensen per dag in. Bekeer en converteer ze: betrokkenheid bij de content is de sleutel. We ontwikkelen nieuwe functies om de ervaring van onze media te verbeteren.
 
Kun je ons daar meer over vertellen?
 
Het gaat dan over nieuwe formats, waaronder meer audio en video. We willen dat lezers langer blijven en “grondiger” lezen. We optimaliseren ook de transfer van print naar digitaal. Tot slot willen we ‘in real life’ interactie met lezers genereren, wat echt nieuw is. We hebben al een aantal tests gedaan en die zijn heel goed bevallen!
 
We willen de gemeenschapsdimensie en de dialoog tussen het merk, de redactie en de lezers versterken. Voor de gemeenteraadsverkiezingen organiseren we debatten met de lijsttrekkers van Luik, Charleroi en Brussel, op basis van vragen van de abonnees en in hun aanwezigheid. Dat deden we eerder al voor vorige verkiezingen.
 
Wat vind je van bepaalde platformen die ook beweren 'lokaal' te zijn?
 
Ik zal antwoorden met drie vragen. Ten eerste, kunnen bureaus verkopers van deze platforms ontmoeten? Nee. Produceren deze platformen content? Nee. Stimuleren ze of dragen ze bij aan de lokale economie? Nee.
 
We mogen niet vergeten dat lokale uitgevers 80% van de Belgen bereiken. In Frankrijk biedt Havas de markt een targeting service aan die meer dan 20 uitgevers samenbrengt onder het merk “French Touch”. Hun claim is: “100% Frans, 100% merkgeschikt en 100% premium”. Dat zegt genoeg.
 
Onze CEO Bernard Marchant heeft gelijk als hij zegt dat een markt wordt gestructureerd door het aanbod, als we het hebben over B2B. Op dit gebied kunnen we in België nog vooruitgang boeken.

Archief / MEDIA