Fr

MEDIA

Unskippable prerolls doen intrede op VRT

Vrijdag 4 Oktober 2024

Unskippable prerolls doen intrede op VRT

Je herinnert je vast dat DPG Media en Play Media in 2021, in het kielzog van wat toen door VIA werd omschreven als een “nieuw video-ecosysteem”, in samenwerking met Telenet een nieuw reclamemodel voor terugkijktelevisie lanceerden. Daarbij werd maximaal één minuut unskippable preroll reclame geïntegreerd aan het begin van elk opgenomen programma. Vanaf 7 oktober zal deze functie ook beschikbaar zijn voor programma's die opgenomen zijn op VRT 1 en VRT Canvas.
 
Deze pre-rolls worden gecommercialiseerd door Ads & Data, in samenwerking met Var. De lancering zal in eerste instantie gebeuren via Telenet (vanaf het vierde kwartaal van 2024, met een geleidelijke uitrol naar digicorders), gevolgd door Proximus in het eerste kwartaal van 2025.
 
Deze nieuwe inventaris zal het Ads & Data-aanbod aanvullen dat al beschikbaar is op VRT MAX, GoPlay, HBO Max en Paramount.
 
“Nu, meer dan ooit, is het van essentieel belang om ons te onderscheiden van internationale concurrenten. Door de veranderende kijkgewoonten was er behoefte aan een nieuw reclamemodel. We zijn dan ook verheugd dat we, na een eerdere succesvolle implementatie bij onze Play-zenders, dit model nu ook kunnen toepassen op alle opnames van VRT 1 en VRT Canvas. Dit maakt dat we een sterk aanbod aan onze adverteerders kunnen aanbieden”, zegt Bart Demeulenaere, CCO van Ads & Data.
 
"Dit nieuwe initiatief markeert een belangrijke stap in het versterken van de positie van VRT op de reclamemarkt”, aldus een verheufde Alex Thoré, CEO van Var. “Door een aantrekkelijk pre-roll reclame-aanbod te garanderen, bieden we onze adverteerders niet alleen de mogelijkheid om hun boodschap effectief over te brengen, maar zorgen we ook voor een duurzame stroom van advertentie-inkomsten voor VRT. We investeren in kwaliteit, relevantie en innovatie om zo de toekomst van ons aanbod veilig te stellen en samen met onze adverteerders verder te groeien in een dynamisch medialandschap.”
 
De aankondiging valt uiteraard ook in goede aarde bij de adverteerders die bij monde van Luc Suykens, CEO van UBA: “Het zal ons in staat stellen om steeds meer te evolueren naar een uniform, lokaal digitaal video-aanbod op de advertentiemarkt dat is afgestemd op de behoeften van adverteerders. Deze ontwikkeling zal niet alleen de efficiëntie verhogen, maar ook de lokale economie versterken, wat uiteindelijk alle Belgische bedrijven ten goede komt.”

Archief / MEDIA