Fr

MEDIA

Franstalige uitgevers tekenen met bpost

Woensdag 19 Juni 2024

Franstalige uitgevers tekenen met bpost

Minder dan twee weken voor het einde van de persconcessie op 1 juli, hebben de Franstalige uitgevers en bpost een akkoord bereikt over de distributie van kranten in Wallonië.
 
Volgens de overeenkomst zal bpost alle kranten in Wallonië blijven verdelen tot eind 2025. In Brussel zal PPP instaan voor de bedeling, terwijl in Vlaanderen gekozen werd voor AMP, een dochteronderneming van bpost.
 
Naar verluidt zouden de kosten voor Rossel en IPM stijgen met 15% tot 20%, wat naar verwachting een “beperkte” impact zal hebben op de abonnementskosten. Bernard Marchant, de CEO van Rossel, in L'Écho. “We stonden onder druk door de krappe timing, dus dit is geen bevredigende overeenkomst, maar in ieder geval is de continuïteit van de bedeling van onze titels verzekerd.”
 
In zijn persbericht stelt bpost dat uitgevers vanaf 2026 de distributie van hun kranten geleidelijk kunnen overhevelen naar een alternatief: “In het derde kwartaal van 2025 wordt op vraag van de uitgevers een test gedaan met alternatieve bedeling. Het zal vier bedelingskantoren betreffen. Half 2025 is er al een vergadering gepland met de uitgevers om te bekijken of de mogelijke overdracht van de krantenbedeling vanaf 2026 wordt bevestigd of dat de krantenbedeling voor een langere periode aan bpost wordt toevertrouwd.”
 
“Voor 2026 ligt alles open: of het nog steeds bpost zal zijn of dat we een alternatieve organisatie moeten opzetten”, bevestigt François le Hodey, CEO van IPM en voorzitter van Lapresse.be.
 
Voor uitgevers bestaat de uitdaging erin om redelijke distributiekosten te bedingen - wat momenteel niet het geval is, zo laten ze verstaan, al helemaal zodra de fiscale maatregelen die de overheid ze toekent, aflopen.
 
François le Hodey wijst er ook op dat deze maatregelen onvoldoende zijn in verhouding tot de kosten van bpost. “We moeten flexibelere en minder dure distributieformules vinden”, vervolgt hij, waarbij hij benadrukt dat er een nieuw wetgevend of reglementair kader nodig is.
 
Voor de bedeling van de magazines is er nog geen oplossing gevonden: bpost zegt dat het “nog steeds in de contractfase met de klanten zit”.

Archief / MEDIA