Fr

MEDIA

Nieuwsmerken doorstaan stortvloed, door Bernard Cools (Space)

Zondag 23 Juni 2024

Nieuwsmerken doorstaan stortvloed, door Bernard Cools (Space)

Op 18 juni brachten de organisatoren nogal wat schoon volk samen voor een MM Tech Club gewijd aan de manier waarop krantenmerken hun digitale ecosysteem bouwen en beheren. Waren te gast: de hoofdredacteurs van Le Soir en de Gazet van Antwerpen, Christophe Berti en Frederik De Swaef, alsook Danny Lein, de CEO van Twipe. Hem moeten we misschien even voorstellen (aangezien we hem niet zo goed kenden), hoewel zijn in Leuven gebaseerde onderneming apps gespecialiseerd is in het ontwerp en de verkoop van apps voor newsbrands overal ter wereld. Hij kan dus bogen op een ruime kennis van het digitale gedeelte van de sector dat vandaag essentieel geworden is.
 
Tijdens de sessie die geanimeerd werd door Alain Heureux als ‘mister Loyal’ zetten de drie sprekers om beurten hun bronnen van trots uiteen. Hoewel ze ook een ding betreurden.
 
Danny Lein was naar eigen zeggen trots op het feit dat buitenlandse bezoekers regelmatig vol lof zijn over de business case van de Belgische nieuwsuitgevers. Als klein en versnipperd landje met weinig middelen beschikken we toch over een mooie diversiteit van titels en accounts in evenwicht. Belgische uitgevers doen het ook goed bij de buurlanden, kijk maar naar Nederland en Frankrijk.
 
Beide hoofdredacteurs deelden een andere bron van trots. Toen ze hun functie opnamen, ging zowat iedereen uit van et nakende einde van hun titels door de opmars van digital. Vandaag zorgt digital er integendeel voor dat ze meer lezers hebben dan ooit en dat ze hun consumentenbasis konden verjongen. Minpunt: uiteraard gaat het niet alleen om betalende lezers. Wat niet belet dat de inkomsten uit digital uitbreiden en de kranten vandaag een vergoeding ontvangen van de platformen, op basis van het naburig recht, ook al zijn dat dan geen enorme bedragen. Als we kijken naar de World Press Trends 2023-2024 vertegenwoordigen de inkomsten afkomstig uit andere kanalen dan de lezers- en adverteerdersmarkt vandaag 21% wereldwijd.
 
De hoofdredacteurs bleken ook trots op de status van hun kranten die aanzienlijk vaker gelezen worden als er belangrijke dingen gebeuren (zoals de recente verkiezingen van 9 juni in België). Nog volgens de hoofdredacteurs doen de kranten het niet zo slecht bij de jongeren. Christophe Berti kwam met een cijfer: 27 jaar, de typische leeftijd om een betalend abonnement op Le Soir te nemen. Het debuut op de werkvloer zou dus overeenkomen met een toegenomen bekommernis om ernstig nieuws. Berti wees er ook nog op dat millennials maar een deel van de bevolking zijn en dat ze, net als de rest van de mensheid, niet eeuwig jonge blijven.
 
Waarover de sprekers wel klaagden, was over de rol van de overheid. Het dossier van de persbedeling was het eerste dat aan bod kwam: het verlies van een groot deel van de directe steun aan de pers zal onherroepelijk leiden tot een stijging van de abonnementsprijzen of misschien tot een andere prijs naargelang de abonnee in de stad of op het platteland woont. Niet ideaal voor de ondersteuning van de democratie, die het kompas zou moeten zijn voor onze regeerders.
 
Een andere bron van beklag was het nieuws dat gratis beschikbaar is op de platformen van de openbare omroepen: dat wordt beschouwd als een vorm van oneerlijke en bovendien gesubsidieerde concurrentie. Geen reden tot fierheid bij de Belgische overheid dus: ze wordt beschouwd als weinig onderlegd als het om media gaat. Het panel stelt zelfs dat ze totaal niet meer mee is.
 
Kortom, deze MM Tech Club was een dynamische, perfect tweetalige sessie die geen blad voor de mond nam. Reclame kwam niet aan bod, maar was ook niet aan de orde die avond. Om te weten te komen voor wat voor uitdagingen onze Belgische newsbrands staan, loonde het de moeite om de zondvloed buiten te doorstaan.

Archief / MEDIA