Fr

CREATIONS

Perplexity steekt de draak met Google

Donderdag 20 Maart 2025

Perplexity steekt de draak met Google

Perplexity AI heeft een campagne gelanceerd voor zijn “antwoordmachine” met daarin Lee Jung-jae, de acteur uit ‘Squid Game’, in de hoofdrol. De campagne zal eerst worden verspreid in de Verenigde Staten (voornamelijk op de streamingplatformen) en wordt vervolgens gelanceerd in Korea, Japan en Europa.

De film, gemaakt door het Californische bureau Sandwich, steekt de draak met de klassieke zoekmachines, vooral met Google. We zien de acteur die ‘gevangen’ zit in een Squid Game-achtige ruimte. Hij moet heel snel drie vragen beantwoorden om te mogen ontsnappen. Hij zoekt eerst zijn heil in ‘Poogle’, dat hem alleen een lijst met nutteloze links geeft... In paniek gebruikt hij vervolgens Perplexity waar hij duidelijke en precieze antwoorden krijgt, met name op de vraag ‘Hoe zorg ik ervoor dat de kaas aan de pizza blijft plakken?’ en met de toevoeging ‘Gebruik geen lijm’. Het betreft een knipoog naar een beruchte fout van de AI van Google, die had voorgesteld om Elmer’s lijm als ingrediënt te gebruiken.

Deze campagne markeert ook het begin van een eenjarig partnership tussen Perplexity en Artist United, het entertainmentbedrijf van Jung-jae. Er wordt gewag gemaakt van een budget van zeven cijfers, in lijn met de ambities van Perplexity. Dat wil op een jaar tijd groeien van de huidige 20 miljoen dagelijkse aanvragen naar 100 miljoen en zijn AI positioneren als een mainstream merk.

Archief / CREATIONS