Fr

MEDIA

Vincent Delmotte (Azerion): "We beschouwen Produpress als een multichannel producent en dat aspect willen we precies ontwikkelen"

Zaterdag 15 Maart 2025

Vincent Delmotte (Azerion):

Eind vorig jaar kondigde Azerion Belgium aan dat het Produpress overnam van Futura Capital Fund. Produpress, de iconische uitgever van Moniteur de l'Automobile/Autogids, slaagde erin zich via partnerschappen met spelers zoals AutoScout24, Autoworld en de Brussels Auto Show te positioneren als een mediaplatform gespecialiseerd in off- en online rond de auto-industrie.

De sectorexpertise van Produpress is de perfecte aanvulling bij de visie van Azerion dat streeft naar het aanbieden van volledige en effectieve reclameoplossingen. Dankzij de overname versterkt Azerion Belgium zijn premium aanbod in de mobiliteitssector, door zijn lokale inventaris uit te breiden tot 22,5 miljoen page views per maand in een autocontext.

“Door deze redactionele expertise te combineren met onze digitale oplossingen, bieden we adverteerders meer zichtbaarheid dankzij performante cross-media campagnes, die premium content en gerichte targeting combineren”, aldus Vincent Delmotte, managing director België van Azerion.

We gingen met hem praten in het gezelschap van Marc Hootelé, COO van Produpress.
Waarom interesseerde Azerion zich voor Produpress? Het is de eerste keer dat de groep investeert in B2C-pers.

Vincent Delmotte: Er waren verschillende redenen. Enerzijds bevestigen alle lokale spelers dat het essentieel is om onze advertentiemarkt te verenigen als we het hoofd willen bieden aan de GAFAM. De overname van Produpress past in deze consolidatiestrategie van de lokale markt. Anderzijds zien we in Produpress een producent van multichannel content en precies dat aspect willen we ontwikkelen. Azerion ging trouwens van start als maker van content voor gaming, voordat het zich richtte op digitale reclame om deze content te commercialiseren.

Marc Hootelé: We positioneren ons inderdaad in de eerste plaats als een hub voor premium content rond automerken. Het andere aspect is de verspreiding van deze multimediale content: papier is een van de platformen om dat te doen.

Blijft het magazine dan de ruggengraat van de activiteit?

Vincent Delmotte: Zeker. Het papieren magazine is een premium platform dat we willen blijven versterken, terwijl we tegelijk de productie en verspreiding van onze digitale content uitbreiden.

Marc Hootelé: Video wordt een belangrijke pijler in onze ontwikkeling, omdat we moeten voldoen aan de groeiende vraag van onze consumenten op dit gebied.

Vincent Delmotte: We zullen meer inzetten op video en podcasts om onze formaten te diversifiëren, maar we willen ook een versnelling hoger schakelen met de productie van content voor derden.

Doen jullie dat al?

Ja. We hebben bijvoorbeeld een partnerschap met Microsoft, dat ons benaderd heeft om hun autorubriek te ontwikkelen. We leveren content aan die zij verspreiden via de MSN-portalen. Dit is een van onze doelstellingen: we willen onze eigen content exploiteren, zodat die vervolgens door andere media kan worden verspreid en op andere markten kan doordringen.

Le Moniteur Automobile zal binnenkort trouwens opnieuw beschikbaar zijn in Frankrijk via een joint venture met NGPresse. Deze gespecialiseerde uitgever exploiteert onder licentie verschillende merken zoals Evo, Motor Sport, Octane en Enzo, en de website Carfans. Hij zal onze content aanpassen en commercialiseren, met de bedoeling om Le Moniteur volledig af te stemmen op de Franse markt. In eerste instantie zal het tijdschrift zes keer per jaar in de regio Parijs worden verspreid, met een eerste oplage van 5000 exemplaren.

Sommige adverteerders verwijten jullie een te trage ontwikkeling op digitaal vlak. Wat is daarvan aan?

Vincent Delmotte: Het klopt dat de situatie zoals die tot enkele maanden geleden bij ons was ons enigszins vertraagd heeft op digitaal vlak, maar de dingen evolueren behoorlijk. We zijn vast van plan om te voldoen aan de groeiende vraag van onze klanten naar digitale content en om ook te werken aan de commercialiseringsmogelijkheden.

Hoeveel mensen werken er momenteel bij Produpress?

We hebben een dertigtal medewerkers verdeeld over onze drie afdelingen: redactie, sales en digital, inclusief digitale ontwikkelingen en de tools die we lokaal creëren. Daartoe behoort bijvoorbeeld de Car Chooser, waarmee je toegang krijgt tot een Europese database om alle voertuigen die in België verkocht worden te vergelijken.

Op korte termijn zullen de synergiën met Azerion wellicht vooral de commerciële kant betreffen?

Marc Hootelé: Inderdaad. We kunnen ons aanbod en onze producten versterken door de expertise van het team van Azerion te benutten. Daarnaast kunnen we ook profiteren van de tools van Azerion en nieuwe tools aanbieden. Ik denk hierbij aan een product dat volledig gericht is op dealers. We overwegen ook de oprichting van een pool van influencers die gespecialiseerd zijn in de auto-industrie. We gaan ook de app van onze Aankoopgids optimaliseren, zodat gebruikers direct proefritten kunnen reserveren. Dat zijn allemaal projecten waaraan we momenteel werken. Het is een zowel stimulerende als opwindende periode. Het enthousiasme voor het Autosalon dit jaar - zowel bij particulieren als bij constructeurs en dealers - versterkt alleen maar onze intentie om de dynamiek van de markt te ondersteunen.

Hoe reageert de markt?

Vincent Delmotte: We zijn zeer positief onthaald bij de mediabureaus. Zoals ik al zei, zetten we gewoon in de praktijk om wat steeds meer lokale spelers zeggen: we moeten de handen in elkaar slaan. En dat doen we nu met Produpress - een belangrijke lokale speler die onze lokale activiteiten perfect aanvult. We zullen deze richting duidelijk blijven volgen, want vandaag zijn wij, buiten de GAFAM, de grootste digitale speler in België.

Archief / MEDIA