Fr

MEDIA

Najaar VRT: ogen en oren tekort

Dinsdag 20 Augustus 2024

Najaar VRT: ogen en oren tekort

Als laatste in het rijtje van de Nederlandstalige zenders was het de beurt aan de VRT-kanalen en zenders om hun plannen voor het nieuwe seizoen uit de doeken te doen. Dat deed de openbare omroep, net als vorig jaar, met een perfect geregisseerde show voor de verzamelde sector.

Thema van de avond en de komende maanden: ogen en oren tekort, want aldus CEO Frederik Delaplace in zijn inleiding, “de openbare omroep maakt van elk moment dat je als mediagebruiker bij VRT spendeert, iets waardevols. Het enorme aanbod is er voor alle Vlamingen en onderscheidt zich door een niet te missen meerwaarde. Het is zoals je dat van de publieke omroep verwacht: kwalitatief, impactvol en divers.” En dat geldt naar verluidt op alle mogelijke kanalen: “Omnichannel”, zoals Alex Thoré, de CEO van Var het vervolgens samengevat in een filmpje toelichtte voor de adverteerders in de zaal.

Maar concreet dus. VRT 1 blijft ook dit najaar inzetten op zijn bestaande troeven. Resultaat: een rijke oogst van human interest (met onder andere het in Tanzania gefilmde ‘De Rugzak’ waarin acht onervaren BV’s de Kilimanjaro proberen te beklimmen en onderweg zichzelf tegenkomen of ‘Menopauzia’ dat taboes rond de menopauze wil doorbreken), infotainment (met ‘Kalm Waes’ waarin Tom Waes op zoek gaat naar manieren om stress te verminderen) en actualiteit, afgewisseld met ontspannende content en Vlaamse fictie (met onder andere ‘This is no a murder mystery’, de eerste reeks in het kader van de Europese fictiesamenwerking New8). Opmerkelijk en iets om naar uit te kijken: de comeback, na twaalf jaar afwezigheid, van cultprogramma 'Man bijt hond'. Met een nieuwe generatie televisiemakers wel te verstaan.

VRT Canvas wil dan weer zoals altijd nieuwe perspectieven aanreiken, met de bedoeling ons brein te prikkelen en te doen nadenken. Dat doet het met human intrest en docu’s, zoals ‘Jan Leyers bij de Duitsers’ en ‘Willy’s boot’, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Ketnet dat dit najaar met de Ketnet-website en -app ook een vaste stek krijgt op streamingplatform VRT MAX, blijft investeren in kwalitatieve content voor de generaties van morgen en werkt bijvoorbeeld aan een gloednieuwe reeks (met ander verhaal en een nieuwe cast) van #LikeMe.

Op audiovlak is het vooral MNM dat de aandacht trekt, met een opmerkelijke rebranding van logo, huisstijl, de baseline en de ochtend- en avondshow. Het nieuwe logo van MNM (dat tot stand kwam in samenwerking met het internationale bureau Saffron) stelt een opgeblazen letter ‘M’ voor, naar analogie met de missie van het merk: het leven van de Vlaming elke dag een beetje beter maken, een missie die ook terug te vinden is in de nieuwe baseline ‘Make Life Sing’.

VRT MAX tot slot – dat zichzelf met zijn wekelijkse bereik van iets meer dan een miljoen Vlamingen op weekbasis omschrijft als het grootste streamingplatform van Vlaanderen - serveert ook het komende seizoen een gediversifieerd audiovisueel aanbod, met enerzijds lineaire content maar ook exclusieve videoreeksen (zoals het langverwachte tweede seizoen van ‘Knokke off’) en nieuwe podcasts voor alle generaties (met net zoals bij de concullega’s van VTM, een podcast over de dagelijkse soapserie).

In afwachting van de start van het nieuwe aanbod, zette de openbare omroep de visie waarin al dat moois kadert alvast uiteen in een online longread: interessant leesvoer.

Archief / MEDIA