Fr

MEDIA

De RTBF als aandeelhouder van LN24: een denkbare piste?

Zondag 1 December 2024

De RTBF als aandeelhouder van LN24: een denkbare piste?

L'Echo meldt dat RTBF, zijn regie RMB en Sports Media Saleshouse (de regie van de Zelos-groep onder leiding van Freddy Tacheny) zouden kunnen betrokken worden bij de herlancering van LN24, of zelfs aandeelhouders zouden kunnen worden.
 
De nieuwszender, die nog steeds worstelt met financiële problemen (volgens de Mediafin-krant zit hij met gecumuleerde verliezen ter waarde van 18 miljoen euro), staat momenteel onder leiding van meerderheidsaandeelhouder IPM (68%) en is op zoek naar twee miljoen vers geld via een nieuwe kapitaalsverhoging.
 
Freddy Tacheny bevestigt dat IPM hem geraadpleegd heeft om te zien hoe hij op de een of andere manier zou kunnen bijdragen aan het LN24-project, met name via zijn expertise in sport. De RTBF laat weten dat het project bestudeerd (en goedgekeurd) moet worden door zijn nieuwe raad van bestuur. Diens leden zijn nog steeds niet zijn benoemd vanwege het gebrek aan consensus tussen de partijen parlement van de Franse Gemeenschap.
 
Wat er ook van zij, de belangstelling van de RTBF is enigszins verrassend gezien de huidige context: naast de afschaffing van de dubbele indexering van zijn financiering (die kostenbesparende maatregelen noodzakelijk zal maken), weten we dat de nieuwe meerderheid van plan is om de opdrachten van de openbare dienst te heroriënteren.
 
François le Hodey van zijn kant plaatst de zaken in perspectief door erop te wijzen dat LN24 en RTBF al partners zijn via hun gezamenlijke regie (RMB) en de levering van sommige programma's. “Bovendien gaat het hier om kleine bedragen”, vervolgt de CEO van IPM.
 
Toeval of niet, de LinkedIn-post van Vincent Crabbé (directeur marketing en communicatie van de RTBF) die verwijst naar de recente noodkreet van zijn Vlaamse collega’s benadrukt het belang van complementariteit tussen de openbare omroep en de privéspelers: “Het is met sterke privémedia en een sterke openbare omroep dat het lokale media-ecosysteem zich kan versterken. Daar ligt de sleutel om weerstand te bieden aan internationale platformen en bij te dragen aan een sterke lokale herverdeling van de middelen aan alle lokale economische spelers. Laten we dus niet de verkeerde strijd voeren”, schreef hij.

Archief / MEDIA