Fr

MEDIA

Rossel publiceert balans voor 2023: audiovisuele media en diversificatie groeien

Dinsdag 24 September 2024

Rossel publiceert balans voor 2023: audiovisuele media en diversificatie groeien

De Rossel-groep publiceerde zopas zijn geconsolideerde rekeningen voor 2023. Die vertonen een stijging van de netto-omzet met 18% voor de Belgische activiteiten: die bedroeg in 2023 € 343,78 miljoen. De groepsomzet groeide met 7,7% in totaal en klokt af op € 614,53 miljoen. Deze stijging is onder meer te danken aan het feit dat de omzet van RTL Belgium nu voor twaalf maanden opgenomen werd, tegenover 9 maanden in 2022.

Het onderdeel gewijd aan de audiovisuele en diversificatieactiviteiten stijgt met 19% tot 138,09 miljoen. Rossel merkt met betrekking tot de administratieve vereenvoudiging en de fusie van de vennootschappen binnen RTL Belgium wel op dat de commerciële integratie van deze verschillende activiteiten – die gedurende het hele boekjaar werd voortgezet – niet helemaal de verwachte positieve effecten opleverde.

Het bedrijfsresultaat daalde met 18% tot € 15,36 miljoen. De EBIT bedroeg € 29,98 miljoen (-20,73%) en de EBITA € 48,89 miljoen (-13%).

In zijn verslag stelt de groep dat “het boekjaar 2023 een voortzetting was van het boekjaar 2022, dat voornamelijk gekenmerkt werd door spanningen op de reclamemarkt in zowel België als Frankrijk. Dit had een bijzondere impact op de gratis printmedia.

De groep wijst in zijn verslag op “de externe groei, de snelheid waarmee zijn structuren inspeelden op de uitdagingen van de markt en de inspanningen die geleverd werden door alle leamleden”, wat het mogelijk maakte de rentabiliteit grotendeels veilig te stellen”.

Wat de risico's en onzekerheden betreft, vermeldt Rossel, in willekeurige volgorde, de opkomst van AI “als een nieuwe tool voor redactie- en marketingteams, maar ook als een nieuwe bedreiging doordat de voor AI gebruikte content niet vergoed wordt door de Gafam”, de beslissing van de regering om een einde te maken aan de concessie van bpost voor de krantendistributie “wat in de toekomst zal leiden tot een noodzakelijke herstructurering van de distributiekanalen voor print” en “een ondergereguleerde concurrentiële omgeving met een dominante publieke speler en Gafam”.

Archief / MEDIA