Fr

MEDIA

Aantal Kinepolis-bezoekers daalt met 12% in België

Donderdag 20 Februari 2025

Aantal Kinepolis-bezoekers daalt met 12% in België

Ondanks een record tweede helft van 2024, die bijna 58% van de inkomsten genereerde, sloot Kinepolis het jaar af met een omzetdaling van 4,5% tot 578,2 miljoen euro en een nettowinst van 40,5 miljoen (-27,8%).
 
Uit het jaarverslag van de groep blijkt dat het aantal bezoekers voor het hele jaar 32,56 miljoen (-7,9%) bedroeg, van wie 5,61 miljoen in België. Dit is een daling van 12% ten opzichte van 2023. Ter herinnering: het Europees Observatorium voor de audiovisuele sector schatte onlangs dat het bioscoopbezoek in alle Belgische bioscopen met 7% was gedaald.
 
Nog even vermelden dat de omzet van Brightfish, de reclameregie van de groep, met 16,2% daalde tot € 10,4 miljoen, “voornamelijk als gevolg van minder lokale evenementen en een daling van de inkomsten uit lokale reclame”.
 
Ondanks deze cijfers blijft Eddy Duquenne, de CEO van Kinepolis, optimistisch: “Als de (top)films er zijn, volgen de bezoekers vanzelf en het is zonder meer duidelijk dat onze inzet op ‘premiumisatie’ en een kwalitatieve filmbeleving zijn vruchten afwerpt. Gezien wij op vandaag terug de financiële kracht hebben van voor de pandemie, is de verwachte uitbreiding van het Hollywood-filmaanbod extra veelbelovend voor onze groep.”

Archief / MEDIA