Fr

TECH

Wavemaker Academy neemt Spatial Computing onder de loep

Donderdag 13 Maart 2025

Wavemaker Academy neemt Spatial Computing onder de loep

Elk jaar kiest het Wavemaker mediabureau een baanbrekend thema en analyseert het potentieel dat het biedt aan adverteerders en dat eerder AI, Web 5.0, Voice marketing, smartcities, Brain Computer Interface, blockchain en de New Space Economy aan bod kwamen, houdt de Wavemaker Academy 2025 Spatial Computing tegen het licht. Het onderwerp werd door Gartner, Pwc en de Boston Consulting Group bestempeld als een van de tien belangrijkste trends van het jaar en wordt als dusdanig beschouwd als een toekomstig strategisch voordeel voor bedrijven.

“Spatial Computing biedt communicatie een echte nieuwe dimensie”, aldus Damien D’Ostuni, head of innovation & activation bij Wavemaker. Dat is te danken aan de synthese van augmented reality (AR), virtual reality (VR) en mixed reality (XR). “Daarmee komen verschillende thema’s die we al behandelden in onze Academy aan bod: AI en Brand Computer Interface”.

Sinds de relatieve mislukking van de in 2012 gelanceerde Google Glasses en de AR-headsets van Meta, is de technologie geëvolueerd, wat innovaties als de Apple Vision Pro opleverde: die combineert AR/VR, maar is nog altijd erg duur. Ook Google zette zijn inspanningen voort en onthulde onlangs Android XR, een speciale versie van zijn OS.

Ondertussen is de Ray-Ban-bril van Meta een groot succes en gaat het Orion-project van Meta nog verder in de beheersing van de virtuele ruimte. De kwaliteit van de hardware is een feit, maar het zal nog een aantal maanden duren voordat de toestellen binnen het bereik van de consumenten komen.

Deze ontwikkelingen, gecombineerd met de kracht van 5G en de belofte van 6G, openen een hele reeks nieuwe mogelijkheden voor het aanbieden van een nieuwe driedimensionale ruimte en merken beginnen zich hier al op voor te bereiden door databases van hun producten in 3D te maken.

“We stappen af van de beperkte ruimte die de schermen vandaag bieden en dompelen gebruikers onder in multidimensionale, interactieve ruimtes waarin ze kunnen browsen, ontdekken en experimenteren. We gaan duidelijk van een storytelling-benadering naar een storyliving-benadering. Dat is de boodschap die we dit jaar in onze Academy willen uitdragen”, aldus Damien D’Ostuni nog.

Praktisch

Deze sessie van de Wavemaker Academy bestaat uit twee voormiddagen, op 19 maart en 13 mei. Neem voor meer informatie contact op met Damien D’Ostuni.

Archief / TECH