Fr

TECH

In-Car Marketing: onderweg met 4screen

Donderdag 5 December 2024

In-Car Marketing: onderweg met 4screen

4screen is een technologieplatform dat adverteerders toegang geeft tot de infotainmentschermen van autoconstructeurs, en in het bijzonder hun navigatie apps.
 
Het bedrijf, opgericht in 2020 en gevestigd in München, is wereldwijd actief en richt zich nu op de Belgische markt. We spraken met Jean-Philippe Costa Mota, sales director EMEA, en Fan-Chi Kuo, industry manager UK & BE, om meer te weten te komen over het aanbod van het bedrijf.

De propositie van 4screen is eigenlijk heel eenvoudig: reclame-elementen weergeven op de navigatie apps van de infotainmentsystemen van autofabrikanten. Het is eenvoudig in gebruik, krachtig op het vlak van reclamepotentieel en er is een complex ecosysteem aanwezig.
 
Die troeven heeft het aan de regie te danken, die de technologie heeft ontwikkeld die nodig is om deze boodschappen uit te zenden en die erin geslaagd is de interesse van de grote automerken te wekken: Mercedes, Audi, Hyundai, Kia, Stellantis, Toyota, enz. Zo kon er een voldoende grote inventory gecreëerd worden om aldus de behoeften van adverteerders en mediabureaus te kunnen vervullen.
Het platform biedt toegang tot heel wat informatie – geolokalisatie, snelheid, brandstofniveau en het batterijpercentage. Deze informatie maakt het mogelijk om relevante reclameboodschappen aan de bestuurder of passagiers te bezorgen. Dat kan gaan van het weergeven van tankstations en oplaadpunten tot restaurant- en supermarktketens. Er zijn veel merken die de aandacht van automobilisten willen bekomen en traffic naar hun verkooppunten willen genereren.


4screen werkt momenteel op vier verticale markten: retail, energie, horeca en parkeerconcessie.
Jean-Philippe Costa: “Ons aanbod evolueert gradueel dankzij een nauwe samenwerking met de constructeurs, waarbij we rekening houden met de restricties van de auto-industrie, vooral op het vlak van veiligheid. Vandaag focussen we op deze vier verticale marktsegmenten, maar morgen zullen we het arsenaal uitbreiden met andere soorten adverteerders, zoals de bank-, drank- of entertainmentsector.”
De formaten

“We hebben drie native formaten ontwikkeld die de veiligheid van de automobilisten in acht nemen, gemakkelijk te herkennen zijn en effectief zijn”, legt Fan Chi Kuo uit. Dit zijn de ‘Sponsored Pins’, die de verkooppunten van een merk op de kaart weergeven wanneer automobilisten in de buurt rijden, de ‘Sponsored Search’, die bovenaan de resultaten verschijnt wanneer een bestuurder een zoekopdracht ingeeft, en de ‘Recommendations’, die ad hoc worden weergegeven (bij een laag brandstofniveau of een bijna lege batterij).
Bij het activeren van deze berichten veranderen ze in routebeschrijvingen die de bestuurder gewoon moet volgen. Het aantal routes dat door een campagne wordt gegenereerd, maakt deel uit van de reporting die wordt bezorgd aan adverteerders, net als het aantal impressies en interacties.
 
De aankopen gebeuren live en de programmatic optie zou ook op de langetermijnplanning staan, ook al is dit erg complex om door te voeren.

Al meer dan een half miljoen contacten in België
 
4screen startte zijn activiteiten in 2021 in Duitsland en begon zijn expansie in 2023, meer bepaald in de Verenigde Staten en Europa, met een lancering in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. “In oktober vorig jaar waren Zweden, Nederland, Spanje en België aan de beurt”, legt Jean-Philippe Costa Mota uit, die deze ontwikkelingen vanuit het kantoor in Parijs overschouwt.

Deze uitrol is ook gekoppeld aan de geografische dekking van de automobielgroepen waarmee wordt samengewerkt. “Momenteel staan ongeveer 70% van deze groepen bij ons geregistreerd, zonder dat ze per se al hun merken aan ons hoeven toe te vertrouwen. Dit resulteert al in een bereik van enkele miljoenen contacten wereldwijd. Het mooie aan dit model is dat dit bereik automatisch stijgt naarmate de verkoop van onze partners toeneemt”, aldus onze gesprekspartner.
In België beschikt 4screen al over een bereik van ruim 528.000 contacten en streeft het naar 825.000 tegen eind 2025. “Dit resulteert in een penetratiegraad van ongeveer 31% in de connected cars”, preciseert Fan-Chi Kuo, die het enorme potentieel van de markt benadrukt gezien het beleid in bedrijfswagens. Dat versnelt de vernieuwing van het wagenpark en dus de snelle implementatie van digitale toestellen.
Vooruitzichten en ontwikkelingen
 
De creatie van 4screen is gebaseerd op de identificatie van het reclamepotentieel van digitale tools in de auto, leggen de oprichters van het bedrijf uit, die overigens allemaal afkomstig zijn uit de autosector. Deze keuze berust ook op de wens van fabrikanten om de controle over hun schermen terug te krijgen gelet op de populariteit van de Big Tech mapping apps.

Jean-Philippe Costa Mota: “Autofabrikanten zijn zich bewust geworden van het monetisatiepotentieel van hun huidige en toekomstige tools, maar ook van de reële concurrentie van Big Tech. Ze zijn nu erg geïnteresseerd in de mogelijkheden die geconnecteerde wagens en hun alsmaar interactievere schermen bieden. Wij bieden hen de nodige technologie en onze kennis van het reclame-ecosysteem. Het is deze combinatie van vaardigheden die onze kracht vormt, vooral omdat we momenteel het enige bedrijf in deze markt zijn en we exclusieve akkoorden sloten met de meeste grote autogroepen.”

“Vandaag houden we ons bezig met de navigatietoepassingen, maar de ontwikkeling van digitale toestellen doet ons enthousiast naar de toekomst kijken. Denk maar aan de zelfrijdende auto’s die uitgerust zijn met schermen die bol staan van de programma’s en apps die we kunnen monetiseren”, besluit Jean-Philippe Costa Mota.

Archief / TECH