Fr

TECH

Voor betere OLV die minderjarigen beter beschermt tegen ongeschikte reclame, door Fabien Bourgies (Channel Factory)

Zondag 8 December 2024

Voor betere OLV die minderjarigen beter beschermt tegen ongeschikte reclame, door Fabien Bourgies (Channel Factory)

Channel Factory sluit zich aan bij het nieuwe convenant over reclame en marketing voor alcoholhoudende dranken bevatten, met daarbij enkele kanttekeningen. Want in feite is content analyse de enige manier om alcoholmerken te helpen de overeenkomst volledig na te leven.
 
Artikel 12.4.  Adverteerders moeten de door de sociale mediaplatformen, websites en applicaties aangereikte technieken of functies gebruiken om te voorkomen dat minderjarigen in contact komen met reclame voor alcoholische dranken.
 
Artikel 13 Reclame voor alcoholhoudende dranken is verboden op sociale mediaplatformen die geen leeftijdsgrenzen hanteren, onder andere door minderjarigen de toegang te ontzeggen tot relevante inhoud op het platform, of door minderjarige bestemmelingen uit te sluiten van gerichte reclame voor alcoholhoudende dranken, ongeacht de vorm of de inhoud ervan, om te voorkomen dat ze hiermee in contact zouden komen.
 
De platformen identificeren de bekendste kanalen en verwijderen deze uit de inventaris van alcoholreclames (Disney, Peppa Pig, Paw Patrol, enz.). De eigenaar van het kanaal moet van zijn kant aangeven of het specifiek op kinderen is gericht.
 
Hoe zit het met verstrooide creators die vergeten het vakje “kinderen” aan te vinken? 
 
Hoe zit het met kanalen voor videogames, unboxing, pretparkbezoeken, teken- of make-up tutorials...? Kinderen kijken nu eenmaal niet alleen naar tekenfilms op YouTube.
 
En hoe zit het met content voor pubers?
 
De paradox van de DSA die de bescherming van minderjarigen versterkte
 
“Gerichte reclame op basis van persoonlijke gegevens van minderjarigen is verboden op digitale platformen”, aldus de DSA.
 
Het is nu illegaal voor platforms om persoonlijke gegevens te gebruiken om minderjarigen te identificeren. Het is echter nog steeds mogelijk om te communiceren rond content die zich tot kinderen richt. Dit geldt met name voor lineaire televisie.
 
Maar digitale platformen hebben moeite om content die zich tot minderjarigen richt te identificeren, omdat het verboden is om hiervoor persoonsgegevens te gebruiken. Bovendien maakt het gebruik van persoonsgegevens het voor digitale platforms onmogelijk om content die gericht is op kinderen te vermijden, omdat die de accounts van hun ouders gebruiken om toegang te krijgen tot de netwerken. Je hebt het vast zelf ook al zien gebeuren of meegemaakt: ‘Papa, mama, mag ik YouTube kijken op jouw computer?”.
 
In dit voorbeeld en zonder tussenkomst van de juiste technologie zoals die van Channel Factory, identificeert programmatic buying de ouder als consument en volwassene die een video bekijkt (omdat het zijn account is). Het systeem kan in dat geval een advertentie voor alcohol tonen, aangezien de targeting gebaseerd is op persoonlijke gegevens. En toch gaat het om een kind dat naar voor hem of haar geschikte content kijkt. Dus krijgt een minderjarige een advertentie voor alcohol te zien en overtreedt de adverteerder zijn eigen convenant.
 
Targeting op basis van persoonlijke gegevens werkt prima en heeft zijn effectiviteit bewezen op alle platforms, maar botst op zijn grenzen, zoals ons voorbeeld aantoont.
 
Sinds januari 2022 heeft Channel Factory meer dan 30 campagnes geanalyseerd die zonder zijn technologie liepen. Bijna 20% van de impressies van alcoholcampagnes werd gegenereerd rond kindercontent.
 
Om aan het nieuwe Covenant te voldoen en alle content voor minderjarigen te vermijden, is het noodzakelijk om een AdTech toe te voegen die content interpreteert en classificeert. Als lid van het YouTube Measurement Program heeft Channel Factory exclusieve toegang tot de YouTube-database, inclusief het audiotranscript (dat beschrijft wat er in de video wordt gezegd). Elk kanaal wordt daarom begrepen en geïdentificeerd op basis van de inhoud, waaronder in dit geval “inhoud voor minderjarigen”.
 
Kortom, alcoholmerken kunnen hun doelgroepen blijven bereiken via platformen zoals YouTube, met content die hun consumenten aanspreekt (festivals, muziek, cocktailtutorials, proeverijen, enz.), terwijl content voor minderjarigen wordt uitgesloten. Adverteerders moeten de ethische verplichtingen respecteren die in het nieuwe convenant opgenomen zijn. En dat geldt net zo goed voor alle andere overeenkomsten, zoals de Belgian Pledge bijvoorbeeld.

Archief / TECH