Fr

TECH

Noli, Belgian Beauty (of toch bijna)

Donderdag 28 November 2024

Noli, Belgian Beauty (of toch bijna)

Noli is een AI driven ‘Beauty Tech’ die voor elke gebruiker de meest geschikte schoonheidsproducten kan bepalen. De start-up werd in Londen opgericht door Amos Susskind en Maelle Gasc met de steun van de L’Oréal-groep.
 
Amos Susskind is gepassioneerd door de beautywereld en bracht een groot deel van zijn carrière door bij de cosmeticagigant in België en Frankrijk. Daarna verhuisde hij naar Londen om er als managing director van de afdeling L’Oréal Consumer Products UK & Ireland te werken.
 
Als ondernemer in hart en nieren lanceerde hij in 2012 de Deauty beautybox in Brussel. Het was dit project dat hem ertoe aanzette om dit nieuwe project samen met Maelle Gasc op te starten. Die laatste beschikt over heel wat ervaring in e-commerce, gezien haar aandeel in de ontwikkeling van de marketplace Vestiaire Collective.

Amos Susskind legt het ontstaan en de ambities van Noli uit.
Noli is ontstaan in de context van een cosmeticasector die volledig is veranderd door de groei van e-commerce en de zeer krachtige marketplaces. Het project is sinds de start gebaseerd op het concept van een multimerkenplatform dat zich eerder richt op de vraag dan op het aanbod. Talrijke gesprekken met managers bij L’Oréal en mijn ontmoeting met Maelle Gasc hebben geleid tot de lancering van het project in de vorm van een start-up, en dit in de schoot van L’Oréal maar wel volledig onafhankelijk.”
Wat was het vertrekpunt van Noli?
 
De cosmeticasector is zeer creatief en dynamisch. Ze innoveert en ontwikkelt voortdurend nieuwe producten met nieuwe moleculen om aldus de haast essentiële behoefte aan welzijn en schoonheid te vervullen. Deze creativiteit resulteert in een groot aantal gelanceerde producten en een veelheid aan informatie met weinig of geen personalisering.

Bovendien zijn de toetredingsdrempels in deze markt minder groot dan voorheen, waardoor het beschikbare aanbod nog groter wordt en het voor consumenten nog moeilijker wordt om een keuze te maken.
 
We willen met Noli inspelen op deze keuzestress met een platform dat volledig gericht is op gebruikers, om hen aldus in staat te stellen om de producten die voldoen aan hun specifieke behoeften aan te schaffen.

Om dit te bereiken werken we aan de creatie van een ‘BeautyDNA’ voor elk van onze klanten en aan het ontcijferen van de beschikbare producten op ons platform. Onze ambitie bestaat erin om deze twee zaken te matchen en aldus het meest relevante of de meest relevante producten aan te bieden.
 
Onze missie is om schoonheid te demystificeren en om de keuze te vergemakkelijken.
 
Hoe vervullen jullie deze missie in de praktijk?
 
Noli is gebaseerd op baanbrekende AI-technologie die ontworpen is om een revolutie teweeg te brengen in de wereld van huidverzorging. Met behulp van een gespecialiseerde diagnostische vragenlijst en een gezichtsscan via zogenaamde ‘artificial vision’ en op basis van 115 jaar huidverzorgingsexpertise genereert Noli een uniek ‘BeautyDNA’-profiel met 3,2 miljoen mogelijke combinaties. Dit systeem gebruikt de kracht van data om huidverzorgingsgewoontes te creëren die perfect zijn afgestemd op het huidtype, de levensstijl en de voorkeuren van de gebruiker.

Elk aanbevolen product is vergezeld van een ‘MatchScore’, een persoonlijke score die de relevantie van het product ten opzichte van je behoeften aanduidt. Producten met een SuperMatch van 10/10 zijn perfect op elkaar afgestemd en garanderen een optimaal resultaat. Dit is waar het unieke multimerkenconcept van Noli het best tot zijn recht komt. We stellen de meest geschikte producten voor en creëren gepersonaliseerde gewoontes door producten van verschillende merken te combineren voor een oplossing op maat.
Waaruit bestaan de volgende stappen in jullie groei?

Noli is momenteel in bètamodus op de Britse markt en heeft het merendeel van merken van L’Oréal in zijn aanbod. Onze ambitie is uiteraard om andere merken te verwelkomen, maar we streven geen exhaustief aanbod na. Onze focus ligt op de analyse van het ‘BeautyDNA’ en de behoeften van onze gebruikers.

We blijven het platform, de analyse van productdata, onze AI en scorings algoritmen verbeteren, net als onze shopping experience. De feedback van onze duizenden gebruikers en onze community is een grote hulp bij dit werk.

Tegen 2025 willen we onze oplossing lanceren in het Verenigd Koninkrijk. Het is een zeer dynamische markt die ons in staat zal stellen om onze aanpak te verfijnen. Dat is echt een essentiële stap alvorens we onze aandacht op andere markten richten.

Archief / TECH