Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: SVOD in Vlaanderen: een matuur landschap

Vrijdag 21 Maart 2025

Seen from Space: SVOD in Vlaanderen: een matuur landschap

De meest recente editie van de Digimeter-barometer, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd tussen augustus en oktober 2024, leverde alweer een schat aan gegevens betreffende digitale trends in Vlaanderen.

Zo leert het hoofdstuk over SVOD ons dat de markt wat dat betreft nu echt matuur lijkt te zijn. Voor het tweede jaar op rij blijft het percentage Vlamingen met een SVOD-abonnement stabiel op 57%, tegenover 56% in 2022 en 55% in 2021. De strijd om marktaandeel is nu dus in volle gang.

Bij marktleider Netflix zet de lichte daling van de penetratiegraad, die vorig jaar al werd waargenomen, zich voort in 2024. Maar deze stagnatie speelt niet noodzakelijk in de kaart van de concurrenten: er zijn schommelingen van één à twee procentpunten zichtbaar – zoals bij Disney+, waar het aandeel licht daalt, of bij StreamZ en Amazon Prime, waar het net stijgt.
Deze kleine verschuivingen verhullen een zekere nervositeit die we kunnen blootleggen als we wat dieper ingaan op de abonnementcijfers. Al drie jaar rapporteert de Digimeter met name het percentage respondenten dat aangeeft in de afgelopen 12 maanden een abonnement te hebben opgezegd. Deze churn maakt het mogelijk om zowel de retentie als het aandeel nieuwe abonnees per periode te berekenen.

Voor de drie grootste spelers (Netflix, Disney+ en StreamZ) ligt de churn doorgaans rond de 6 à 7%. De eindbalans toont slechts kleine verschuivingen, maar dat is het resultaat van een heikele wisselwerking tussen vertrekkende en nieuwe klanten. StreamZ lijkt het meest succesvol in het aantrekken van nieuwe abonnees: in 2024 voegde het platform 7% van de Vlaamse bevolking toe aan zijn klantenbestand, iets meer dan de 6% van Netflix en ruim beter dan de 4% van Disney+.

Toch blijft Netflix kampioen in retentie: in 2024 behield het platform 87% van zijn abonnees van het voorgaande jaar – een prestatie waar geen enkele concurrent aan kan tippen. Ter vergelijking: Disney+ scoort 79%, StreamZ 56% en Amazon Prime slechts 36%…

Kortom, de SVOD-markt in Vlaanderen blijft relatief stabiel, maar een deel van de abonnees wisselt actief tussen aanbieders. Tegelijk blijft marktleider Netflix stevig in het zadel. Bovendien bevindt het platform zich in een comfortabele positie: een hoge retentie betekent immers een betere rentabiliteit, omdat het werven van nieuwe klanten vaak hogere commerciële inspanningen vergt.

Ten slotte bevestigen opeenvolgende edities van de Digimeter jaar na jaar dat de Vlaamse consument een sterke voorkeur heeft voor Amerikaanse streamingdiensten. Dit is opvallend, aangezien de traditionele Vlaamse tv-zenders en printmedia net sterk focussen op lokale content.

Archief / INTELLIGENCE