Fr

INTELLIGENCE

Media Reactions 2023: welke lessen uit Belgische luik van Kantar-studie?

Zondag 28 Januari 2024

Media Reactions 2023: welke lessen uit Belgische luik van Kantar-studie?



Kantar presenteerde het Belgische deel van zijn Media Reactions 2023-studie; die peilt naar de Ad Equity - de gepercipieerde waarde of kwaliteit - van een reeks mediakanalen en merken, zowel offline als online, bij zowel consumenten als marketeers.
 
In vergelijking met vorige edities is de Belgische studie verrijkt met lokale consumentengegevens, aangezien Kantar in juni 2023 500 inwoners van Vlaanderen (tussen 16 en 65 jaar) online heeft bevraagd, naast de antwoorden van 71 Belgische marketeers (tegenover 334 voor heel Europa) op een speciale vragenlijst die in onze titels is verspreid.
Naast 22 kanalen die zowat elk touchpoint bestrijken, omvat het bereik specifiek vijf offline Nederlandstalige mediamerken - éen, VTM, Play, MNM en Qmusic - en 13 online merken, met aan lokale zijde VRT MAX, VTM GO, Play More en Proximus Picks, naast wereldwijde platformen Google, YouTube, Facebook, Instagram, Amazon, Snapchat, X (Twitter), TikTok en Spotify.
 
De belangrijkste bevinding is dat Vlaamse consumenten vrij kritisch zijn over reclame die ze als opdringerig en repetitief beschouwen.
Wat betreft Ad Equity zijn het dus logischerwijs de zogenaamd “minder opdringerige communicatiekanalen” die het beste scoren: gesponsorde evenementen en POS, die zelfs veel beter scoren dan het algemene gemiddelde, maar ook DOOH, magazines, affichage, de bioscoop en kranten. En dit in tegenstelling tot alle digitale formats en tv.
 
Deniz Sariyildız en Bernard Scheray van Kantar België wijzen er bovendien op dat de mening van diezelfde consumenten verandert naarmate we ons van schermen verwijderen: offline reclame, belichaamd door magazines, kranten en outdoor, wordt gewaardeerd om zijn kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid.
 
Over het algemeen gaat hun voorkeur uit naar lokale mediamerken en in termen van communicatiekanalen, in volgorde, gesponsorde evenementen, POS- en DOOH-acties, magazines en affichage.
 
De top 5 is totaal anders dan die van marketeers: naast DOOH en gesponsorde evenementen geven deze laatsten de voorkeur aan bioscoop en video - online en streaming.

Archief / INTELLIGENCE