Fr

INTELLIGENCE

Seen From Space: Mediabestedingen in België stagneren, aldus WARC

Zondag 28 Januari 2024

Seen From Space: Mediabestedingen in België stagneren, aldus WARC

Tijdens de laatste ‘The Year Ahead’ sessie van CommPass was er zoals altijd plaats voor de voorspelde mediabestedingen voor 2024. Die waren vooral gebaseerd op schattingen van het World Advertising Research Centre (WARC). Waarom? Enerzijds omdat het een onafhankelijke organisatie is die een groot aantal landen analyseert en dus de mogelijkheid biedt om te vergelijken. Ten tweede biedt ze uitgebreidere informatie dan Nielsen, de beheerder van het reclameoverzicht in ons land: de WARC-data omvatten ook digitale kanalen (maar geen direct mail, waarover Nielsen wel rapporteert). Tot slot schat WARC de investeringsgegevens in nettocijfers. Dat begrip geeft altijd stof voor discussie. De schattingen zijn moeilijk te verifiëren, bij gebrek aan een bron van derden, en daarom is hun belangrijkste kwaliteit (of niet) hun plausibiliteit, zo niet hun fundamentele correctheid.
Netto en op basis van courante gegevens schat WARC de waarde van de mediabestedingen in België op iets minder dan € 2,8 miljard in 2023 en voorziet een groei van ongeveer 3% in 2024 (bij courante gegevens en aan de marktprijzen, zoals de economen zeggen).

WARC geeft ook een andere schatting, dit keer bij constante gegevens. Bedoeling is om de effecten die de trends vertroebelen weg te werken. Een typisch voorbeeld is de stijging van de reclametarieven, wat de waarde van de totale investering weliswaar opblaast, maar uiteindelijk niet meer is dan een aanpassing aan de commerciële context. In dit opzicht zou, de groei na een quasi-stagnatie in 2023 (+0,4% op jaarbasis), op een constante netto basis significanter zijn, met +1% in 2024. Als we nu breder kijken, gezien over een heel decennium, dan is er volgens WARC geen reden tot vreugde. Bij courante gegevens zou de totale waarde van de mediamarkt pas dit jaar terugkeren naar het niveau van 2015! Bij constante gegevens ligt de Belgische markt momenteel 20% onder zijn waarde van 2014. Kortom, we stagneren, en erger nog, we stagneren op een laag niveau.

Het tempo en vooral de richting van de ontwikkelingen zijn natuurlijk heel verschillend voor de analoge en de digitale media, waarbij de eerste terrein verliezen aan de laatste. Dit verzwakt zeker de Belgische media. Want meer digitaal betekent meer inkomsten voor de technologieplatformen, de GAFAM en hun soortgenoten - zoals TikTok. Als we bedenken dat zij 65% van de digitale verkoop voor hun rekening nemen - wat niet de hoogste hypothese is - zal elke groei op dit niveau ten koste gaan van de inkomsten van de lokale media. Vandaar een neerwaartse trend voor lokale media tot 2020, gevolgd door stagnatie op een aanzienlijk lager niveau dan in 2014: -27%.

Natuurlijk hangt dit alles af van schattingen, waarvan de details niet altijd even duidelijk zijn. Natuurlijk is de benadering op basis van constante gegevens een berekening waarover altijd gediscussieerd kan worden. Maar deze cijfers van een onafhankelijke instantie zouden ons stof tot nadenken moeten geven. Ze in perspectief plaatsen herinnert ons er ook aan dat de overgrote meerderheid van de mediabestedingen die via Belgische mediabureaus lopen, naar Belgische media gaan en zo bijdragen tot de gezondheid van het lokale media-ecosysteem.

Archief / INTELLIGENCE