Fr

ASSOCIATIONS

BAM en No-kno buigen zich over diversiteit in reclame

Dinsdag 12 December 2023

BAM en No-kno buigen zich over diversiteit in reclame

BAM en het data-driven platform No-Kno publiceerden de resultaten uit hun Belgian Ad Diversity Barometer die 3.000 advertenties die de afgelopen drie maanden te zien waren op tv, online en in print omvat. Bedoeling: de diversiteit van de Belgische reclamemarkt in kaart brengen.
 
Deze advertenties en reclamespots werden geanalyseerd met behulp van de No-Kno Diversity Tracker, die op basis van een algoritme geslacht, leeftijd en etnische afkomst in beelden kan herkennen.
 
De resultaten tonen aan dat Belgische reclame zich vooral richt op jongeren onder de 45 jaar, die in meer dan acht op de tien advertenties voorkomen, hoewel ze minder dan 54% van de bevolking vertegenwoordigen en 45-plussers ook meer dan de helft van de koopkracht vertegenwoordigen. Dit leeftijdsvooroordeel is nog duidelijker bij online advertenties.
 
Wat betreft geslacht zijn mannen en vrouwen gelijk vertegenwoordigd. Als we echter rekening houden met leeftijd, zien we dat de vertegenwoordigde vrouwen veel jonger zijn dan de mannen en dat vrouwen van 45 en ouder bijzonder ondervertegenwoordigd zijn.
 
Verder blijkt dat de vertegenwoordiging van verschillende groepen in reclame sterk afhangt van de sector. Openbare diensten en farmaceutica zijn bijvoorbeeld het meest inclusief wat leeftijd betreft, terwijl de schoonheidssector het minst inclusief is op dat criterium. Reclame voor schoonmaakproducten weerspiegelt de genderdiversiteit het best, net als reclame voor elektronica.
 
Op het gebied van etniciteit scoren autoreclame het best, gevolgd door speelgoed- en evenementenreclame. De studie merkt echter ook op dat de advertenties die etnische diversiteit het best weerspiegelen vaak van internationale oorsprong zijn.
 
Voor consultant Ilse Van Dyck, verantwoordelijk voor de Diversity & Inclusion groep bij BAM, moet deze barometer helpen om op deze gebieden vooruitgang te boeken en zelfs het publieke bewustzijn te vergroten: “Het toont waar we vandaag staan en, nog belangrijker, het belicht de tekortkomingen in termen van representativiteit. We zijn nog ver verwijderd van waar we zouden moeten zijn. Deze barometer houdt bedrijven een spiegel voor om ze aan te moedigen actie te ondernemen”.
 
“We moeten diversiteit durven te vertegenwoordigen, ondanks het risico dat we dat onhandig doen. Van fouten kunnen we altijd leren. Bovendien, als reclame inclusiever is, zal hij een groeiend aantal consumenten met verschillende achtergronden aantrekken”, voegt Johan van Mol, oprichter van No-kno, toe.
 
De volledige resultaten van het onderzoek zijn hier beschikbaar.

Archief / ASSOCIATIONS