Fr

TECH

Dots & Dopamine of hoe data en tech bijdragen aan een enkele positieve user experience

Donderdag 19 December 2024

Dots & Dopamine of hoe data en tech bijdragen aan een enkele positieve user experience

In onze reeks Belgische start-ups stellen we deze keer graag Dots & Dopamine voor. Het project van Jimmy Dupont en Britt Slegers, allebei cofounder en managing partner, spitst zich toe op een verbetering en verfijning van de offering rond customer data management en marketing automation.

Een heel mondvol, jullie naam en de omschrijving van jullie activiteiten. Wat doen jullie precies en wat zijn de conceptuele fundamenten van jullie aanpak?
Jimmy Dupont: Dots & Dopamine behoort tot de +Koo cluster, onderdeel van de Cronos-groep, en is gespecialiseerd in marketing automation, getrouwheidsprogramma’s, customer data en experience platformen.

Onze naam weerspiegelt exact wat we doen, wie we zijn en waarvoor we staan. De ‘dots’ verwijzen naar alle afzonderlijke datapunten die bedrijven over hun klanten kunnen verzamelen. 
Dat zijn er tegenwoordig miljoenen: denk maar aan fysieke winkelpunten, getrouwheidskaarten, webshops, sociale netwerken, servicedesks, chatbots, enzovoort.

Al die losse stukjes informatie zitten versnipperd over al die platformen. Wij helpen om al die datapunten te consolideren tot een enkele customer view met werkbare data voor marketeers, zodat zij creatieve en gepersonaliseerde customer experiences kunnen uitdenken, opzetten en bijsturen.
Britt Slegers: ‘Dopamine’ verwijst dan weer naar de feel good momenten die je kunt creëren door al die data slim in te zetten.

Het volstaat vandaag niet meer je klanten te bereiken: je moet ze ook inspireren, helpen en begeesteren, zodat ze zich gerespecteerd en begrepen voelen.
Jimmy: Samengevat legt Dots & Dopamine zich dus toe op de creatie van datagedreven campagnes en communicaties die resoneren en blijven hangen en die voor meer brand love zorgen. De data die we verwerven, zijn data die ontstaan uit interacties waarvoor consent gegeven is: het gaat dus om zero en first party data.

Welke rol speelt technologie in jullie propositie? En om welke technologie gaat dat dan?

Britt: We bouwen zelf geen technologie: we volgen wat er speelt op de markt en adviseren onze klanten over de meest geschikte. We hebben kennis van de technologie van een vijftiental partijen en met een aantal van hen hebben we strategische partnerships.

Jimmy: Je kunt niet op alle tools focussen, want anders heb je onvoldoende diepgang. Het gaat echt om top-notch platformen om het verschil te kunnen maken. Zo hebben we bijvoorbeeld een partnership met Insider, één van de best en hoogst gewaardeerde Customer Data & Experience Platform wereldwijd. Met onze diepgaande kennis van dat platform ondersteunen we inmiddels heel wat merken, met succes.
 
Voor wie zijn jullie diensten geschikt?

Britt: We focussen op middelgrote phygital bedrijven en e-retailers die vooral actief zijn in consumer goods.
Voor hen hebben we twee offerings. We helpen ze enerzijds het volledige potentieel te halen uit de tools die ze al in huis hebben (marketing automation, loyalty, customer data management, …): we leren hoe ze die zelf optimaal kunnen gebruiken en we kunnen eventueel een deel van hun werk overnemen. Anderzijds kunnen we bedrijven die aan de limieten van hun bestaande tools zitten helpen om uit te zoeken welke tools voor hen future proof zijn. We brengen dan hun noden in kaart, op basis use cases waarmee ze aan de verwachtingen van de eindklant voldoen, op vlak van personalisatie, relevantie en ervaring.

Waarom specifiek consumer goods?

Britt: Omdat we daar de meeste klanteninteracties en de meeste data kunnen uithalen. Dat belet niet dat we in de toekomst geen andere sectoren kunnen ontginnen. Hoe sterker de datapunten versnipperd zijn, hoe interessanter om te investeren in een CDP of CDXP.

Jimmy: Een van onze missies is de evangelisatie voor bijkomende activatiekanalen. België is nog steeds een sterk op e-mail gefocust land, maar vandaag beseffen grote bedrijven stilaan dat e-mail niet voor iedereen het beste kanaal is. Ze beginnen dus aan een transformatie naar meerdere kanalen om hun klanten te bereiken en daarvoor hebben ze bijkomende tools nodig om data te centraliseren en te activeren. Daarnaast biedt artificiële intellgentie (AI) bijzonder veel mogelijkheden en voordelen in dergelijke platformen.

Wat voor ambitie koesteren jullie?

Jimmy: We zijn nog maar een paar 6 maanden live. Momenteel werken we voor elf merken, waarvan negen e-retailers. Zes daarvan zijn A-brands. We willen met Dots & Dopamine uitgroeien tot een toonaangevende en strategische adviseur die bedrijven helpt uit te blinken in customer experience en martech. In mensentaal: we willen e-retailers helpen om hun vele data en de troeven van technologie in te zetten om duurzame klantrelaties te bouwen. Dat kan door de gebruikerservaring nuttig te personaliseren. Klanten die zich niet begrepen voelen, kiezen vaak voor andere e-retailers.

Britt: CRM in de vierde generatie waarbij de kinderziekten van de begindagen verdwenen zijn: dit is het tijdperke van de unified customer experiences. Vele Belgische brands hebben nog een lange weg te gaan, maar wij zijn er alleszins klaar voor!

Foto's ©Caroline Dupont Photography

Archief / TECH