Fr

ASSOCIATIONS

Creative Belgium biedt eeuwige roem in zijn 'Metalverse'

Vrijdag 3 Juni 2022

Creative Belgium biedt eeuwige roem in zijn 'Metalverse'

Naar jaarlijkse gewoonte viert Creative Belgium op 3 juni de creativiteit van 's lands beste bureaus met de uitreiking van zijn Awards in Knokke. Deze keer reikt de vereniging naast zijn traditionele hoedjes voor het eerst ook wereldwijd in de geschiedenis van de communicatiesector NFT's uit als awards. Zo worden letterlijk alle makers van de winnende campagnes in de bloemen gezet in de speciaal voor de gelegenheid ontwikkelde Metalverse.

Tekst en uitleg door Isabel Van den Broeck, MD van Creative Belgium.  

Nu we eindelijk opnieuw live kunnen feesten in het casino van Knokke, pakken jullie uit met een opvallend digitaal initiatief. Hoe komt dat?
Traditioneel krijgt elk winnend bureau bij de uitreiking van de Creative Belgium Awards een gouden, zilveren of bronzen hoedje mee naar huis. Na de ceremonie gaat dat in de meeste gevallen in de prijzenkast bij de receptie, waar alle bezoekers het weliswaar kunnen bewonderen, maar de makers van de campagne er zelf niet veel aan hebben, terwijl een award per definitie te danken is aan een samenwerking tussen meerdere makers. Daarom willen we voortaan iedereen die een bekroonde campagne heeft meegewerkt zijn eigen NFT-award geven. Zo krijgt iedereen de credits voor zijn prestatie.  

Welke voordelen zijn hieraan verbonden?  

Die informatie die vroeger verzameld werd in het Book dat we meestal na de zomer op papier publiceerden, wordt nu dus digitaal beschikbaar. Door de bekroningen om te zetten in NFT-awards, worden ze een onverwoestbare en publiek beschikbare 'proof of merit' die voor altijd zal blijven bestaan. De winnaars kunnen hiermee hun digitale portfolio of cv aanvullen. Het is een start om hun professionele identiteit op te bouwen in de Metaverse.  

Tegelijk geven ze de winnaars de kans om deel uit te maken van de ownership generatie en van onze hechte community. Want NFT's zijn voor ons ook een zeer efficiënte manier om te communiceren met de winnaars, om hun toegang te geven tot events. Vanaf 2023 zullen ze ook gekoppeld kunnen worden aan het lidmaatschap van CB.  

De NFT's van dit jaar worden tentoongesteld in de 'Metalverse' die ontwikkeld werd door de wonderboys van OG Studio. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?  

De naam Metalverse is een knipoog naar de bijnaam van de CB Awards beeldjes, in de sectormond 'metals' genoemd, en een verwijzing naar de metaverse, een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers door middel van avatars interactief kunnen rondkijken en interageren.  

In totaal worden er dit jaar zo'n 120 ideeën bekroond, goed voor in totaal 2400 NFT's. Voor elk winnend bureau creëert Creative Belgium een gepersonaliseerde oncyber metaverse, dus er worden een 20-tal oncyber trophy rooms versierd met de CB Awards die het agency dit jaar heeft gewonnen.

In de toekomst zal het mogelijk worden om (tegen betaling) alle ooit gewonnen hoedjes te laten transformeren tot NFT's. Ideaal om mee te pronken bij (potentiële) klanten, ook in de Metaverse, waar we binnen een paar jaar ongetwijfeld allemaal onze eigen virtual room hebben.

Archief / ASSOCIATIONS