Fr

ASSOCIATIONS

VIA stelt zelf maatregelen voor om reclame voor kansspelen in te perken

Maandag 16 Mei 2022

VIA stelt zelf maatregelen voor om reclame voor kansspelen in te perken

Naar aanleiding van het Koninklijk Besluit betreffende een totaalverbod op gokreclame, komt VIA (de Vereniging van Belgische Audiovisuele Media) met een dubbel voorstel. In navolging van de oproep van de Kansspelcommissie stelt VIA voor om met de beleidsmakers in gesprek te gaan over een gericht kanalisatiebeleid.
Tegelijk werkte de vereniging samen met de reclameregies van de Belgische televisiezenders een pakket aan zelfregulerende maatregelen uit met betrekking tot reclame voor de private kansspeloperatoren.

De maatregelen betreffen in de eerste plaats een beperking van de inhoud van de advertenties die niet rechtstreeks mogen aanzetten tot spelen (maar beperkt blijven tot imagospots). Ook het tijdstip van uitzending en het volume van de reclame worden beperkt (onder andere niet tijdens live sportwedstrijden en niet gericht tot minderjarigen). Ten derde worden ook de advertentiemogelijkheden beperkt (geen product placement, billboards, telewinkelen, ...). Ook komt er een verbod op gepersonaliseerde reclame voor jongeren, uitgesloten spelers of spelers die gedurende een lange periode niet meer hebben deelgenomen aan kansspelen. Tot slot wordt de verplichting ingevoerd om reclame te combineren met waarschuwingsboodschappen.

De audiovisuele media zijn bereid om 20% van de inkomsten uit die toegelaten reclame voor vergunde online kansspelen in mediawaarde te investeren in een sensibiliseringscampagne over de gevaren van overdadig spelen.

Anders dan het intussen fel gecontesteerde voorstel voor een totaalverbod op reclame voor kansspelen kunnen deze maatregelen zeer snel worden ingevoerd in het kader van coregulering. De Belgische televisiezenders gaan deze gesprekken graag aan met de Kansspelcommissie om tot een kader te komen.

“We zijn van mening dat we samen met de overheid de strijd tegen gokverslaving moeten aangaan”, aldus VIA-voorzitter Wilfried Celis nog. “Met dit pakket van ingrijpende maatregelen kunnen we ervoor zorgen dat er op een ethische en verantwoorde wijze wordt omgegaan met kansspelen. Een totaalverbod op gokreclame vinden we geen goed idee, omdat het probleem dan verschuift naar buitenlandse spelers en het illegale circuit. Een gericht kanalisatiebeleid is effectiever.”

Ondertussen volgde de affichagesector al het voorbeeld van zijn audiovisuele collega's met een zeer vergelijkbaar voorstel.

Archief / ASSOCIATIONS