Fr

INTELLIGENCE

RMB en Bubka buigen zich over geloofwaardigheid duurzame radiospots

Donderdag 14 December 2023

RMB en Bubka buigen zich over geloofwaardigheid duurzame radiospots

Zoals aangekondigd hebben Bubka en professor Gino Verleye (Ughent, IMEC, VUB), in navolging van de impactstudie uitgevoerd met Var in Vlaanderen, hun krachten gebundeld met RMB om een soortgelijk onderzoek uit te voeren naar de geloofwaardigheid van duurzaamheidscampagnes op de RTBF, NRJ en LN Radio. RMB publiceerde nu de resultaten van dit onderzoek, dat vergelijkingen tussen Noord en Zuid mogelijk maakt.
 
Net als bij de Var-studie is het de bedoeling  om de factoren te identificeren die de geloofwaardigheid van campagnes op het gebied van ecologische verantwoordelijkheid bepalen en om adverteerders insights aan te reiken waarmee ze een 'authentieke' impact kunnen genereren met hun campagnes.
 
Uit het onderzoek van 75 radiospots uit tien sectoren blijkt dat, net zoals in Vlaanderen, het aandeel van de duurzame campagnes die als geloofwaardig worden beschouwd nog steeds relatief laag is. Toch ligt het met 13,8% hoger in het zuiden (versus 9,7% in het noorden).
 
Hetzelfde geldt voor engagement: het aandeel van duurzame campagnes die consumenten kunnen 'motiveren' bedraagt 7,3% voor Franstalige radiospots, tegenover 6,7% voor Nederlandstalige spots.
 
Volgens RMB tonen de observaties dat culturele verschillen tussen de twee regio's van het land een invloed hebben op de perceptie van de geloofwaardigheid van de spots: Franstaligen zijn gevoeliger voor het behoud van de planeet en de biodiversiteit, Nederlandstaligen zijn meer gemotiveerd door het behoud van de welvaart...
 
Logischerwijs variëren de verschillen in perceptie ook naargelang het type campagne dat wordt voorgesteld - "non-profit"-spots doen het duidelijk beter (18,3% tegenover 9,7% voor commerciële spots) - en naargelang de sector (van 20% tot 4%!).

Archief / INTELLIGENCE