Fr

INTELLIGENCE

Reclamebestedingen 2024: van 5% tot 8% wereldwijd

Maandag 8 Januari 2024

Reclamebestedingen 2024: van 5% tot 8% wereldwijd

Aan het begin van het nieuwe jaar wordt op basis van de algemene voorspellingen van de belangrijkste mediagroepen en gespecialiseerde instituten een gemiddelde groei van de mediabestedingen met ongeveer 5% verwacht. GroupM (WPP), Zenith (Publicis Groupe) en dentsu zijn het min of meer eens over dit percentage. 
 
Anderen zijn veel optimistischer: Magna (IPG Mediabrands) rekent op +7% en WARC gaat zelfs uit van +8%... 
 
Wat er ook van zij, gezien de verwachte gemiddelde inflatie moeten we deze cijfers in het juiste perspectief plaatsen. Op basis van de 12 bestudeerde markten (die 87% van de totale bestedingen vertegenwoordigen) schat de dentsu-groep dat de groei tegen constante prijzen rond 2,5% zal liggen.
 
Alle bovengenoemde bedrijven zijn het er ook over eens dat de motor achter de groei opnieuw bij digitale pure players zal zitten. Bij hen verwacht Magna een groei van 9,4%, versus +2,2% voor traditionele media. 
 
Dentsu van zijn kant voorspelt een groei van 6,5%, waarbij digitale investeringen naar verwachting goed zullen zijn voor bijna 59% van het totaal in 2024, een klein procentpunt meer dan dit jaar.
WARC voorspelt dat in 2024 de vijf belangrijkste pure players 52% van de wereldwijde reclametaart in handen zullen hebben: Alphabet (25% MAD), Meta (13,5%), Amazon (4,7%), Alibaba (4,3%) en Bytedance (3,6%). 
En dichter bij huis? In afwachting van de Nielsen- en UMA-data voor de afgelopen 12 maanden, willen we erop wijzen dat WARC onlangs voorspelde dat de mediabestedingen in België in 2023 met 5% zouden groeien bij de huidige prijzen - - wat in het beste geval een status quo betekent zonder prijsinflatie - en prognoses van ongeveer +3% voor 2024, in lijn met de stijging die dit jaar in Europa wordt verwacht.

Archief / INTELLIGENCE