Fr

INTELLIGENCE

Acquisitie nieuwe klanten is topprioriteit van 2024 volgens Linehub

Maandag 22 Januari 2024

Acquisitie nieuwe klanten is topprioriteit van 2024 volgens Linehub

Het Linehub-collectief publiceerde zopas een verslag over zijn Marketing Playbook-studie, waarin wordt gekeken naar de belangrijkste drijfveren voor verandering om de uitdagingen voor de Europese marketeers te identificeren. Het betreft meer bepaald Nederland, België, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk, waar Sapio Research tussen april en mei 2023 iets meer dan 200 marketingmanagers bevroeg.
 
Uit het onderzoek bleek dat het werven van nieuwe klanten in hun bestaande markten de eerste prioriteit zal zijn voor 60% van de respondenten. Dat is twee keer meer dan doelstellingen als de verovering van nieuwe markten en de ontwikkeling van de merkpersoonlijkheid.
 
Wat budgettrends betreft, zijn marketeers verdeeld: volgens het onderzoek verwacht 44% dat hun budget ongewijzigd zal blijven, 39% dat het zal stijgen en slechts 16% dat het zal dalen. BeNe-adverteerders zijn optimistischer: de helft verwacht dat de budgetten zullen stijgen, 38% verwacht geen verandering en slechts 10% verwacht budgetverlagingen.
 
Op de vraag welke rol hun marketingbureau in de toekomst zou moeten spelen, antwoordde 46% van de respondenten dat ze hun bureau graag wat meer op tactisch niveau betrokken zouden zien in hun marketingstrategie. Andere verzuchtingen betreffen het verbeteren van de klantgerichtheid, het verminderen van risico's en het verhogen van de ROI.
 
73% van de respondenten is het ermee eens dat de sector prioriteit moet geven aan efficiëntie. Terwijl 64% een toenemende druk voelt om de ROI van marketinginspanningen aan te tonen, zegt 53% dat ze moeite hebben om een bureau te vinden dat aan de verwachtingen op dit gebied kan voldoen.
 
Het onderzoek is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE