Fr

INTELLIGENCE

GroupM Recession Monitor: welke lessen voor 2024?

Zondag 21 Januari 2024

GroupM Recession Monitor: welke lessen voor 2024?

De laatste levering van de Recession Monitor van GroupM die een jaar lang de consumptiegewoonten van de Belgen in 42 categorieën opvolgde aan de hand van 23.000 interviews bij een representatieve steekproef van de Belgische bevolking (18-79 jaar).

Dit zijn de voornaamste conclusies.

Het onderzoek toont om te beginnen dat de merkentrouw de recessie overleefde en de Belgen bovendien nog altijd aangeven meer te willen betalen voor kwaliteit.

Maar liefst 37% van de Belgen verklaart algemeen merkentrouw te zijn (nov-dec) in vergelijking met 33% in het begin van het jaar (feb-maart).

Kwaliteit betaalt zich volgens 44% van de Belgen (nov-dec); een stijgende trend (42% feb-maart).
De recessie zorgde daarentegen wel voor een toename in prijsbewustheid (+4 procentpunten).

Zo worden prijzen meer dan ooit vergeleken (minimum 3 op de 4 Belgen) en is aan de beste prijs kunnen kopen, liefst met korting, zowat onze nationale sport geworden, volgens GroupM.
De reden is eenvoudig; een overgroot deel van onze landgenoten blijft het financieel moeilijk hebben. Op het einde van 2023 komt maar liefst 48% van de Belgen nauwelijks rond. 13% wordt verplicht om aan de spaarcenten te komen of erger. “België mag dan één van de rijkste landen zijn (volgens het Global Wealth report), het geld blijkt toch niet evenredig verdeeld te zijn”, aldus de auteurs van de studie.

Ondertussen staat het consumenten vertrouwen terug op het niveau van eind 2018.

Kijkend naar de verschillende elementen die de vertrouwensindex bepalen, is er verbetering merkbaar in de economische en financiële situatie (t.o.v. het dramatische 2022). Maar ook al zitten de vooruitzichten in de lift, toch wordt slechts een vergelijkbaar niveau met 2008 gehaald, toen het een globale financiële crisis was (de 18-maanden durende recessie in 2007-2009). “Het spaargeld en de tewerkstelling doen de index in de betere richting kantelen. In ons land werd er in 2021 enorm veel geld opzijgezet. Ten opzichte van het gemiddelde van de EU evolueert de index positiever.”
Een van de grote onzekerheden afgelopen jaar waren de snel stijgende energiekosten, die duizelingwekkende hoogtes bereikten. Begin 2024 lijken deze terug onder controle. “Indien zoekwoorden met betrekking tot energiebesparing bekeken worden, is er na een graduale verhoging en een serieuze piek in de zomer van 2022, nu een terugkeer van de online rust.”
Het onderzoek buigt zich ook over de sectoren die het meest geleden hebben in 2023 t.o.v. vóór de crisis.
Dan blijkt dat luxe, in de ruimste vorm, sterk onder druk kwam te staan. “De niet-broodnodige extraatjes en verwennerijen moesten de duimen leggen en de grotere aankopen werden uitgesteld. Gezondheid en verzorging bleven bovenaan de prioriteitenlijst staan, tot zover de portemonnee dit natuurlijk toeliet. De meer begoede Belgen bleven zichzelf weliswaar toch verwennen. Geld sparen en investeren bleef eveneens hoog op de agenda staan.”
En hoe ziet de toekomst eruit?

“Naarmate 2023 vorderde, werd er een verhoging van het aandeel stabiele bestedingen geconstateerd. Ook al is er misschien een duidelijke correlatie tussen de intenties en het (verklaard) gedrag, toch wordt er in de praktijk een verhoogde meeruitgave ervaren. Een licht optimisme in het uitgavepatroon is terug, weliswaar met een serieus verhoogd prijsbewustzijn en enorme aandacht voor koopjes en kortingen. Is dit het optimale recept voor mooie vooruitzichten? De toekomst zal het uitwijzen”, besluit GroupM.
Meer details over de Recession Monitor hier.

Archief / INTELLIGENCE