Fr

INTELLIGENCE

Boeie!, door Griet Byl (MM)

Zondag 22 Oktober 2023

Boeie!, door Griet Byl (MM)

Elk jaar blikken de Life Trends van Accenture Song vooruit op de belangrijkste maatschappelijke trends en hoe die de relatie tussen bedrijven en consumenten beïnvloeden. Zo ook dit jaar. Het rapport dat gebaseerd is op data uit 21 landen, waaronder België, onderscheidt zich van de rest door de manier waarop het haast levensbeschouwelijke insights op een allesbehalve wollige maar net zeer zakelijke manier aan elkaar haakt.

Rode draad dit jaar is wat Accenture Song de “layers of mediation” noemt: die moeten normaal zorgen voor harmonie tussen mensen, technologie en business, maar die staat onder druk en dat is voelbaar in de manier waarop de samenleving functioneert.

Dat heeft veel te maken met een samenloop van meerdere factoren. Hoewel merken de mond voortdurend vol hebben van authenticiteit en generatieve AI de gebruikservaring kan transformeren van transactioneel naar persoonlijk, hebben bedrijven door de slabakkende economie steeds minder aandacht voor een authentieke en waarachtige klantenervaring volgens de respondenten. Zo denkt 37% in het onderzoek dat ondernemingen hogere winsten belangrijker vinden dan een betere klantervaring.

Vervolgens ziet het ernaar uit dat onze opwinding over tech stilaan over haar hoogtepunt is. Het menselijke vermogen om nieuwe technologieën te absorberen, bereikt stilaan zijn limiet, in die mate dat volgens 27% van de respondenten technologie hun leven net zo veel ingewikkelder als eenvoudiger heeft gemaakt.

Los daarvan raken de respondenten enigszins uitgekeken op content. Hoe kan het ook anders? Er is duidelijk sprake van een overload én van een creatieve stagnatie: creativiteit door AI en online platformen wordt steeds gelijkvormiger en middelmatiger. 35% van de respondenten vindt dat app designs van verschillende merken niet van elkaar te onderscheiden zijn. Een gevoel dat stijgt tot bijna 40% onder 18-24 jarigen. “We hebben creativiteit tot een – slik – commodity gemaakt”, formuleerde een van de specialisten het treffend tijdens de presentatie.
 
Tot slot valt het Accenture Song op dat onze traditionele levenspaden steeds vaker herlegd worden. De traditionele mijlpalen (afstuderen, trouwen, kinderen krijgen, enzovoort) worden geherinterpreteerd. Daar zit de klimaatcrisis uiteraard voor veel tussen. Net zoals de vraag naar zingeving.
 
Deze nieuwe culturele context afdoen als een simpele opportuniteit voor merken, zou getuigen van net iets te veel cynisme. En van een gebrek aan vertrouwdheid met de geschiedenis. Opportunisme alleen volstond zelden om een beschaving te redden.

Archief / INTELLIGENCE