Fr

INTELLIGENCE

Brand Finance Global 500: Apple opnieuw het hoogst gevaloriseerde merk

Maandag 22 Januari 2024

Brand Finance Global 500: Apple opnieuw het hoogst gevaloriseerde merk

Brand Finance publiceerde zijn rapport voor 2024 over de 500 meest gevaloriseerde en sterkste merken ter wereld. Daarbij wordt rekening gehouden met klantentrouw, de Net Promoter Score (tevredenheid), reputatie en merkimago.
 
En wat blijkt? Veertig jaar na de lancering van de eerste Mac, met een jaar-op-jaar groei van 74%, staat Apple weer bovenaan de ranglijst, ruim voor Microsoft, met een stijging van 78%, Google (+19%), Amazon (+3%), dat vorig jaar op nummer één stond, en Samsung (status-quo).
 
“Door de focus op wearables en diensten te versnellen, versterkt het merk Apple zijn differentiatie en klantenbetrokkenheid, terwijl het zijn afhankelijkheid van de verkoop van iPhones minimaliseert. Deze strategische diversificatiestrategie werpt vruchten af: volgens onderzoek van Brand Finance erkende meer dan 50% van de respondenten Apple als duur, maar zijn prijs waard”, aldus de auteurs van het rapport.
 
Een andere vaststelling is dat de sector van de kunstmatige intelligentie ontploft, in navolging van de groei van Microsoft, waarschijnlijk gestimuleerd door OpenAI, en de nog spectaculairdere groei van Nvidia, 's werelds snelst groeiende bedrijf (+163%). Ook niet onbelangrijk: de daling van Tesla (-12%), dat uit de top 10 verdwenen is en nu op de 18de plaats staat, ingehaald door Mercedes-Benz.
 
“Tesla werd negatief beïnvloed door e grote impact van de Chinese markt voor elektrische voertuigen”. Een daarvan is BYD (+20%), dat het merk van Elon Musk inhaalde en het schopte tot ’s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen. “Hoewel Tesla's algemene merksterkte hoog blijft (vijf keer die van BYD, nvdr), toont ons onderzoek een significante daling van zijn reputatie; Tesla's nauwe associatie met Elon Musk en diens controversiële leiderschap, creëert hier een extra risico.”
 
Brand Finance berekent niet alleen de merkwaarde, maar bepaalt ook de relatieve kracht van merken op basis van criteria zoals marketinginvesteringen, merkwaarde en bedrijfsprestaties. Op basis van deze analyses staat het Chinese WeChat op nummer één, voor Alphabet's belangrijkste merken YouTube en Google.
 
Het rapport is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE