Fr

INTELLIGENCE

CIM RAM: de mooie zomer van Qmusic en Contact

Woensdag 18 Oktober 2023

CIM RAM: de mooie zomer van Qmusic en Contact

De nieuwe golf van de tactische CIM-radiostudie door GfK betreft de maanden mei tot augustus 2023 en is opnieuw gebaseerd op vier rekruteringsbronnen - f2f (43%), online (29%), telefonisch (17%) en het CIM MediaWatch-panel (11%) – met een stabiel participatiepercentage van de luisterdagboeken van 13%.
 
In Vlaanderen zet een aantal trends ook tijdens de enigszins atypische zomermaanden verder door. Dat geldt bijvoorbeeld voor de bereikdaling van Radio 2: hoewel de zender nog steeds afgetekend marktleider is, moet hij ook tijdens deze golf marktaandeel en bereik prijsgeven. Sinds zijn vorig jaar aangekondigde vernieuwing bereikt de grootste openbare omroep nog 1.036.000 mensen, goed voor een marktaandeel van 23,5% (een procent minder dan tijdens de vorige golf).
 
Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio: “Radio2 blijft afgetekend marktleider met dagelijks meer dan 1 miljoen luisteraars en een marktaandeel van 23,5%. Eerlijk, we hadden liever de broodnodige veranderingen doorgevoerd en tegelijkertijd ook alle luisteraars behouden. We geloven ook echt dat ons dat zal lukken. We zien wél dat meer luisteraars de weg naar het digitale station Radio2 BeneBene vinden en dat ook het regionale aanbod van Radio2 op VRT NWS verder blijft groeien tot meer dan 250.000 lezers per dag.”
 
Op twee vinden we nog steeds Qmusic dat met een marktaandeel van 14,5% (+1,8%) op de doelgroep 12+ en 771.850 dagelijkse luisteraars zijn beste resultaat sinds 2015 neerzet.
 
Michael Dujardin, channel manager Qmusic: “Het concept van evenementiële radio, waar Qmusic de grondlegger van is, blijft enorm goed werken. Qmusic bereikt de meeste luisteraars en heeft een marktaandeel van meer dan 25% bij alle Vlamingen tussen 18 en 44 jaar. Dat hebben we te danken aan onze geëngageerde luisteraars die onze DJ's, programma's en acties elke dag opnieuw omarmen.”
 
De derde plaats is ook deze keer voor Joe, met een marktaandeel van 11,9% (-0,5%) en 490.520 dagelijkse luisteraars. Daarmee zetten de zenders van DPG Media met een gecumuleerd marktaandeel van 31,8% op de doelgroep 12% hun beste resultaat neer sinds het begin van de CIM-metingen in 2003.
 
Bij de openbare omroep evolueert StuBru in de goede richting, zowel wat zijn marktaandeel (8,5%) als zijn totale aantal luisteraars (463.000) betreft, terwijl Radio1 ongeveer stabiel blijft (marktaandeel van 7,6% en totaal aantal luisteraars van 579.000). Ook MNM houdt ongeveer stand tegenover de vorige golf, maar dat is vooral te danken aan een toename van de luisterduur, want het totale aantal luisteraars daalt met 40.000 tot 437.000. Resultaat: een marktaandeel van 6,5%.

Hetzelfde mechanisme geldt voor Nostalgie – dat ondertussen als Play Nostalgie door het leven gaat: het marktaandeel blijft ongeveer stabiel op 5,8%, ondanks een daling van het aantal luisteraars tot 310.500, maar dankzij een stijging van de luisterduur tot 188 minuten.
 
Jo Nachtergaele, station manager Nostalgie: “In de zomer wordt er altijd wat anders naar de radio geluisterd, wij zijn dan ook tevreden met deze cijfers. De cijfers van vandaag bevestigen in elk geval de stevige basis waarop wij eind augustus Play Nostalgie hebben gelanceerd. Uit de positieve input die we van onze luisteraars krijgen, merken we alvast dat we door onze muziek steeds meer mensen met mekaar kunnen verbinden.”
 
Als we tot slot kijken naar de “kleinere” marktaandelen, stellen we vast dat Klara nog goed is voor een bereikaandeel van 1,2%, waardoor het nu stadsradio TopRadio en DAB+-zender Willy moet laten voorafgaan, beide goed voor een marktaandeel van 1,7%. Ook andere digitale “afleidingen” als Joe 60-70 of Radio2 BeNe zien hun bereik groeien. Zou dat de daling van hun “moedermerken” helpen te verklaren?
Contact in de lift
 
Aan Franstalige zijde stoten Contact (14,14%) en VivaCité (13,53%) Nostalgie (13,06%) van de troon in marktaandeel.
 
Daarmee is de eerste radio van RTL Belgium marktleider, wat vooral te danken is aan zijn dagelijkse luisterduur (148' vs. respectievelijk 133' en 132' voor zijn achtervolgers). Met zijn 469.900 dagelijkse luisteraars moet Contact immers Nostalgie (485.930) en ViVacité (501.670) laten voorafgaan.
 
Achter dit koptrio verstevigt Bel RTL zijn vierde plaats met een marktaandeel van 10,24% en 396.560 luisteraars, goed voor een luisterduur van 126'.
 
Deze resultaten zijn een bron van tevredenheid voor RTL Belgium dat benadrukt dat de evoluties van januari tot augustus zijn strategie bevestigen: het bereik van beide zenders stijgt van 26,8% tot 28,5% op de commerciële doelgroep 18-54 en klokken af op 25,2% op de doelgroep 12+.
 
Ook Fun Radio biedt de regies van DPG en Rossel reden tot tevredenheid: het marktaandeel stijgt van 1,5% tot 4,4% en evenaart bijna dat van NRJ, hoewel laatstgenoemde beduidend meer luisteraars aanspreekt (230.290 vs. 135.700). Fun overtuigde meer dan 42.000 nieuwe luisteraars, met een luisterduur van 159’.
 
Muziekradio Classic21 profiteert eveneens van de zomer: een marktaandeel van 9,84% en een stijging van het dagelijkse aantal luisteraars van 343.680 naar 354.300.

Archief / INTELLIGENCE