Fr

INTELLIGENCE

Sentiment Survey: werknemers uit agencies zijn trots op hun job

Woensdag 13 December 2023

Sentiment Survey: werknemers uit agencies zijn trots op hun job

De ACC en UMA namen met de Sentiment Survey een belangrijke enquête in de Belgische reclamewereld. Maar liefst 815 medewerkers van 91 bureaus namen de afgelopen weken deel aan het onderzoek van de twee vakverenigingen. De enquête werd gelanceerd om de ‘interne’ reputatie van de sector te evalueren, door de werknemers te ondervragen over onderwerpen als trots, optimisme, motivatie, werkzekerheid, hybride werk, verloning en betrokkenheid bij maatschappelijke kwesties.

Het goede nieuws is dat 93% van de respondenten zegt trots of zeer trots te zijn om in de communicatiesector te werken en dat 88% optimistisch of zeer optimistisch is over de toekomst van ons beroep.
 
Bijna 90% van de respondenten zou een job in deze sector aanbevelen en evenveel respondenten vinden dat de werknemers in de agencies een belangrijke rol spelen in het positief beïnvloeden van consumentengedrag, meer bepaald op het vlak van duurzaamheid en inclusie.

De top drie van de redenen om in onze sector te werken, en dit voor alle leeftijdsgroepen, zijn: ‘Ik vind mijn collega's leuk’, ‘Ik kan mezelf zijn’ en ‘Ik amuseer me en hou van mijn werk’.

Marc Fauconnier, voorzitter van de ACC: “Als 80% van de werknemers bevestigt dat ze zich goed voelen in hun job en 63% van hen zegt dat ze nog minstens vijf jaar in het vak willen blijven werken, kunnen we zeker stellen dat het glas meer dan halfvol is.”

“Er zijn wel duidelijke verschillen tussen bepaalde communicatiedisciplines en naargelang de anciënniteit of het geslacht van de respondenten”, besluit de CEO van de vereniging, Johan Vandepoel. “Er is ook ruimte voor verbetering, vooral wat betreft de promotie van vrouwelijk personeel op managementniveau, de communicatie tussen de directie en jongeren en de vraag naar opleidingen die te maken hebben met het aanbod van het bureau. We zullen al deze bevindingen doorgeven aan onze raad van bestuur en aan onze verschillende Expert Centers.”

Archief / INTELLIGENCE