Fr

INTELLIGENCE

CIM publiceert TV Top 100 voor 2023

Maandag 29 Januari 2024

CIM publiceert TV Top 100 voor 2023

Zoals elk jaar publiceerde het CIM zijn Top 100 met meest bekeken programma’s aan beide zijden van de taalgrens.

In het Noorden staat VRT 1 met het grootste aantal programma’s in de rangschikking (67), gevolgd door VTM (25) en Play 4 (7). Toch is het VTM dat met 'The Masked Singer' de prijs voor het best bekeken programma in de wacht sleept. ‘Het verhaal van Vlaanderen' en 'Dank weerman Frank', twee programma’s van VRT 1, vervolledigen de Top 3 en zijn stuk voor stuk goed om in de Top 100 Allertijden te prijken.
 
In Franstalig België bestaat de Top 100 bijna uitsluitend uit programma’s uitgezonden op La Une (52 programma's) en RTL TVI (42 programma's). Zoals gebruikelijk wordt de ranking gedomineerd door voetbal, met maar liefst 8 programma's in de Top 10. Enkel de wedstrijd Zweden-België haalde de Top 100 Aller tijden.
 
Het Vlaamse publiek lijkt een voorkeur te hebben voor programma's van het type “knowledge” (zoals “human interest” programma's) (30 programma's in de Top 100), entertainment (26) en sport (22). Aan de Franstalige kant blijft fictie echter de belangrijkste categorie, met 27 programma's in de Top 100, tegenover slechts 10 in het noorden. Daarna volgen “knowledge” programma's (21) en entertainment (19).
 
“Door de jaren nemen programma’s van het type “knowledge” steeds meer posities in de ranking. Voor het hele land behoren iets meer dan een kwart van de populairste programma's tot deze categorie, tegenover minder dan een tiende in 2014. In dezelfde periode is het aandeel van sportprogramma's gedaald van 41% naar 19%”, aldus het CIM in zijn analyse.
 
Als we kijken naar het marktaandeel op basis van de populairste programma's, hebben VRT 1, VTM en Play4 samen 56% in handen, waarvan 32% voor VRT 1 alleen. In het zuiden van het land is de situatie evenwichtiger verdeeld tussen La Une, RTL TVI en TF1, die bijna de helft van het bereik in dit deel van het land voor hun rekening nemen. De publieke zender blijft aan de leiding met een marktaandeel van bijna 20%.

Archief / INTELLIGENCE