Fr

INTELLIGENCE

CMO Barometer 2024: de belangrijkste insights

Donderdag 23 November 2023

CMO Barometer 2024: de belangrijkste insights

Serviceplan heeft het BeLux-luik van zijn CMO Barometer (58 interviews gerealiseerd in september) voorgesteld. Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste aandachtspunten van adverteerders voor 2024 betrekking hebben op data-driven marketing, omnichannel marketing, content creatie, AI, brand building en e-commerce. Het zijn trends die door acht op de tien CMO’s worden aangehaald, en zelfs door 90% van de CMO’s wat betreft data en omnichannel.
 
Duurzaamheid lijkt minder prioritair te zijn geworden voor de CMO's. De belangrijkste topic in de vorige editie van de barometer zag zijn score dalen, van 88% naar 76%. Metaverse, dat vorig jaar nog door vier van de tien adverteerders werd genoemd, haalt nu slechts 15%.
 
Over hypes gesproken, als het gaat om de top topics die als dusdanig benoemd werden door de CMO's, zal het niet verbazen dat AI op de eerste plaats staat (45%), op ruime afstand gevolgd door duurzaamheid en digitalisering (14%).
 
Het Serviceplan-onderzoek kijkt ook naar de “superkrachten” van CMO's of, om het prozaïscher te zeggen, de vaardigheden die volgens hen vereist zijn om hun organisatie toekomstbestendig te maken. De antwoorden houden het midden tussen ‘Captain America’ en ‘Elastigirl’”, zo merken de auteurs van het rapport op. Ze verwijzen daarbij naar de begrippen leadership/empathie, die door bijna een kwart van de CMO’s worden aangehaald, gevolgd door flexibiliteit (21%) en customer centricity of agility (14%).
 
Wat hun teams betreft, verwachten diezelfde CMO's veel creativiteit (34%), een redelijke mate van ‘agility’ en flexibiliteit (20%) en een goede kennis van data (17%).
 
In het onderzoek werd CMO's ook gevraagd wat ze van hun bureaus verwachten. Wat vaardigheden betreft, is creativiteit, niet verrassend, nog steeds het topantwoord (21%), maar ook hier maakt artificiële intelligentie zijn opwachting (9%). Dezelfde score is er voor kennis van de markt en communicatie. Ze verwachten tot slot dat hun bureaus initiatief tonen als het om technologie gaat (21%), meer dan bij creativiteit (19%) of trends en strategie (14%).
 

Archief / INTELLIGENCE