Fr

INTELLIGENCE

Het CIM buigt zich over consumptiegewoonten

Dinsdag 28 November 2023

Het CIM buigt zich over consumptiegewoonten

Naast zijn ‘media centric’ studies neemt het CIM ook het gedrag van de Belgen onder de loep via strategische crossmediale indicatoren zoals de Establishment Survey en de Target Group Monitor. Deze laatste analyseert levensstijlen en consumptiegewoonten en werd zopas geüpdatet (4.218 respondenten van 16 jaar en ouder, bevraagd door Ipsos tussen september 2022 en mei 2023). De ongeveer 1200 gestelde vragen onthullen een aantal trends die het CIM graag wil delen (de volledige resultaten zijn voorbehouden aan leden van de tripartite).
 
Zoals te verwachten was, merkt het CIM bijvoorbeeld op dat de inflatie een impact lijkt te hebben op de koopgewoonten voor voedingsmiddelen: aan de ene kant zeggen zeven op de 10 consumenten dat ze liever “witte producten” kopen (+4% ten opzichte van 2022), en aan de andere kant daalt de sensibilisering voor biologische, lokale, fairtrade of ecologische producten sterk. Met minder dan een jaar te gaan voor de verkiezingen, merkt de studie ook op dat het vertrouwen in het politieke systeem wat afneemt (-6%).
 
De TGM bevestigt ook het herstel van het toerisme en merkt op dat de Belgen minder geneigd lijken om van energieleverancier te veranderen. Het onderzoek wijst tot slot op een doorbraak in het gebruik van smartphones als betaalmiddel voor online aankopen (van 23% naar 28%) en op een veralgemening van het gebruik van bank-apps.

Archief / INTELLIGENCE