Fr

INTELLIGENCE

CIM Audio Time: Belgen consumeren 4,5 uur audio per dag

Donderdag 25 Januari 2024

CIM Audio Time: Belgen consumeren 4,5 uur audio per dag

Bij wijze van aftrap van zijn driedelige reeks webinars rond audio presenteerde VIA de resultaten van de derde CIM Audio Time waarin het CIM een beeld schetst van de volledige audioconsumptie van de Belgen, zowel bij nationale als internationale spelers. De studie laat toe hun relatief belang te duiden en de verschillen qua regio, leeftijd en device toe te lichten.
 
Dit is wellicht de voorlaatste editie volgens dezelfde methodologie, aangezien het CIM vanaf 2026 zijn bereikstudies zal samenbrengen binnen een enkel panel om vanuit digital de crossmediale mediaconsumptie te meten. “Dat zal een impact hebben op de share of ear”, aldus de kersverse CIM-GM Koenraad Deridder, “maar wel met een scherper beeld als resultaat.”
 
Deze editie is gebaseerd op 4167 interviews die representatief zijn voor de bevolking 12-74 en online gevoerd werden van oktober tot december 2023. Alle bestaande vormen van audiocontent (live en on demand FM- en digitale radio, betalende en gratis audiostreaming, muziek via videoplatformen en eigen muziek) die geconsumeerd worden via eender welk device en op eender welke plaats komen aan bod.
Uit de cijfers blijken geen revolutionaire verschuivingen tegenover vorig jaar. Het afgelopen jaar besteedden de Belgen het afgelopen jaar gemiddeld 277 minuten aan audio (287 in het noordelijke landsgedeelten en 265 in het zuiden, nog steeds een indrukwekkend cijfer, ondanks de daling met respectievelijk -20 en -14 minuten in het noorden en het zuiden). Live radio (via eender welk device) vertegenwoordigt nog steeds 65,5% van de volledige audioconsumptie.
 
Als we kijken naar het bereik, stellen we een lichte daling vast in het noorden (tot 83,1%), terwijl het zuiden min of meer stabiel blijft (met 84,7%).
 
Live radio vertegenwoordigt nog steeds 65,5% van de audioconsumptie van de Belgen, met weliswaar een verschil tussen noord en zuid (70% versus 59%). Ook de tweede plaats verschilt naargelang het landsgedeelte: in het noorden valt die te beurt aan de betalende streamingplatformen, in het zuiden aan de videoplatformen.
 
De sociodemografische nuances beantwoorden grosso modo aan de verwachtingen: in Vlaanderen luistert de doelgroep van 12 tot 24 het minst, terwijl dat in het zuiden enigszins verrassend de 45-54-jarigen zijn.
 
Als we kijken naar de streamingplatformen is Spotify het populairste voor het grootste aantal Belgen, op afstand gevolgd door YouTube en Apple Music.
 
Herbekijk het webinar en de presentatie hier.

Archief / INTELLIGENCE